#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

RAISING THE LEVEL OF ATTENTION BY USING COGNIPLUS PROGRAM OF ADULT PATIENTS WITH TBI OR STROKE


Authors: PhDr. Dzidová Lenka
Authors‘ workplace: AquaKlim, s. r. o., Sanatoria Klimkovice, 742 84 Klimkovice, Česká republika
Published in: Listy klinické logopedie 2017; 1(1): 61-68
Category: Miscellaneous

Overview

We often meet individuals with diagnosis traumatic brain injury or stroke in clinical practice, whose passivity, fluctuations of attention and lack of motivation affect targeted intervention. Given these limitations it is desirable to connect the motor rehabilitation and partial rehabilitation of cognitive function - particularly attention. This contribution presents increasing levels of attention with the help of a computer program CogniPlus and a training module Alert. The research group consisted of 60individuals diagnosed with TBI or stroke undergoing 5,10 or 15 therapies. The obtained data were statistically analyzed and processed using frequency tables, box plots with whiskers, Student‘s t-test and the Pearson correlation coefficient. The aim of the research was to determine whether there is improvement in the level of attention due to the increasing number of therapies depending on reaction time in individuals of both groups of diagnoses.

Keywords

traumatic brain injury; stroke; attention; computer; program


Sources

1. ASHA. Traumatic Brain Injury in Adults. [online]. 2016. [cit. 2017-04-08]. Dostupné z: www.asha.org

2. Bruthans, J. Epidemiologie cévních mozkových příhod. 2009. In: Remedia [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: www.remedia.cz

3. CogniPlus. Katalog tréninkových programů. [online]. 2016a. [cit. 2017-04-04]. Dostupné z: Dostupné z: docplayer.cz

4. CogniPlus. Principy léčby kognitivních poruch vyplývajících z poškození mozku. [online]. 2016b. [cit. 2017-04-04]. Dostupné z: http://cz.asystems.as/produkty/schuhfried/cogniplus

5. Klucká, J., Volfová, P., 2016. Kognitivní trénink v praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5580-9.

6. Kulišťák, P., 2003. Neuropsychologie. Praha: Portál, ISBN 80-7178-554-7.

7. Lippertová-Grünerová, M., 2005. Neurorehabilitace. Praha: Galén, ISBN 80-7262-317-6.

8. Lippertová-Grünerová, M., 2009. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, ISBN 978-80-7262-569-7.

9. Lišková, K. a kol., 2014. Neurorehabilitace: jak se zorientovat? Příručka pro osoby se získaným poškozením mozku a jejich rodiny. Praha: Erudis, o.p.s.

10. Neubauer, K., Skákalová, T., 2015. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 978-80-7435-640-7.

11. Preiss, M. Neuropsychologie – základní témata. [online]. [cit. 2017-04-09]. Dostupné z: slideplayer.cz

12. Preiss, M., Křivohlavý, J., 2009. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2738-7.

13. Preiss, M., Kučerová, H., et. al., 2006. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, ISBN 80-247-0843-4.

14. Roozenbeek, B., Maas, A., Menon, D. Changing patterns in the epidemiology of traumatic brain injury. 2013. In: Nature reviews neurology. [online]. Vol. 9., p.231-236 [cit. 2017-04-04]. Doi:10.1038/nrneurol.2013.22 Dostupné z: www.nature.com

15. Vágnerová, M., 2002. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-678-0.

Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#