#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Education model at the Clinic of Internal Medicine of the Faculty Hospital Motol Prague – Our experience with local education project for young physicians on postgraduate education


Authors: Renata Kratochvílová;  Milan Kvapil
Authors‘ workplace: Interní klinika 2. LF UK a FN Motol Praha, přednosta prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc., MBA
Published in: Vnitř Lék 2014; 60(7-8): 607-610
Category: Postgraduate education

Overview

In 2004 the principal legislative changes were accepted in the field of postgraduate medical education in Czech Republic (law No. 95/2004 Code). Replacement of two-stage system of specialized education by its one- stage option has brought some problems and according to our opinion did not lead to clear improvement of postgraduate edu­cation, more likely the other way around. Our effort to improve the quality of process of postgraduate specialization in internal medicine brought us to creation of own local system of postgraduate education using the next 4 basic principles: principle of robust internal base as a platform for the following specialization, principle of repeating to fix the knowledge, principle of knowledge control and last but not least principle of active participation in educational system.

Key words:
attending physician´s internal circulation – class of knowlege – postgraduate certification – postgraduate lessons – postgraduate medical education


Sources

1. Rabušicová M, Rabušic L (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita: Brno 2008. ISBN 978–80–210–4779–2.

2. Mertl J, Vychová H. Úloha vzdělání a zdraví v ekonomickém rozvoji. Teoretická analýza a její aplikace v podmínkách ČR. Národohospodářský ústav Josefa Hlávky: Praha 2007. ISBN 80–867229–32-X3.

3. Kameníček J. Lidský kapitál: úvod do ekonomie chování. Karolinum: Praha 2003. ISBN 80–246–0449–3.

4. Kubík R. Produktivita práce a vzdělanost ve vybraných evropských zemích. KVF VŠE: Praha 2006. Dostupné on line z: <http://kvf.vse.cz/storage/1239725045_sb_kubik.pdf>.

5. Králová J, Raková M, Husárová A. Současné trendy ve vzdělávání budoucích lékařů. Sborník z konference. Univerzita Palackého v Olomouci: Olomouc 2008. ISBN/ISSN: 8024421984. Dostupné z WWW: <http://www.medici-za-sebeprevenci.upol.cz/fileadmin/medici.../sbornik.pdf>.

6. Žaloudík J. Studium na lékařské fakultě – potřeba tradice i změn. Vnitř Lék 2005; 51(2): 249–252.

7. Pospíšilová Y, Adam Z, Vorlíček J. Postavení výuky interní propedeutiky (a oboru vnitřního lékařství obecně) v době stále pokračující specializace v oblasti interní medicíny. Vnitř Lék 2005; 51(4): 479–481.

8. Češka R, Horký K, Kotík L et al. Národní Program Komplexní Interní Péče (NPKIP). Interna jako páteřní obor zdravotního systému ČR. Vnitř Lék 2013; 59(6): 426–432.

Labels
Diabetology Endocrinology Internal medicine

Article was published in

Internal Medicine

Issue 7-8

2014 Issue 7-8

Most read in this issue
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#