VLIV MOBILNÍ APLIKACE NA MOTIVACI PACIENTA K ÚSTNÍ HYGIENĚ
Authors:
T. Zajícová 1; D. Kovářová 1; P. Křížová 1,2,3
Authors‘ workplace:
Studijní program Dentální hygiena, 3. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Praha
1; Stomatologická klinika, 3. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Praha
2; Stomatologická klinika, Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, Praha
3
Published in:
Česká stomatologie / Praktické zubní lékařství, ročník 125, 2025, 3, s. 72
Category:
Overview
Úvod a cíl: Mobilní aplikace se staly součástí každodenního života a postupně pronikají i do oblasti zdraví, kde zvyšují motivaci k tvorbě návyků potřebných pro udržení zdravého životního stylu. V oblasti dentální hygieny mohou nabídnout způsob, jak sledovat a zlepšovat hygienické návyky a dosáhnout lepších výsledků. Cílem této práce bylo zjistit vliv mobilní aplikace na motivaci pacienta a podporu tvorby pravidelných návyků spojených s ústní hygienou.
Metodika: U skupiny 20 účastníků ve věku 19–25 let byla provedena čtyři vyšetření dentální hygieny vždy po čtyřech týdnech. Během prvního vyšetření byli účastníci motivováni, instruováni a zároveň jim byl poskytnut elektrický kartáček (EK) „Oral-B iO Series 6“. V prvním měsíci čistili pouze s EK bez použití mobilní aplikace, v následujících dvou měsících čistili i s mobilní aplikací „Oral-B“. Pro zhodnocení ústní hygieny byly použity gingivální a plakové indexy (PBI, QHI a API). Dále byla sledována délka času čištění. Na závěr bylo provedeno dotazníkové šetření pro subjektivní zhodnocení motivace a uživatelské spokojenosti s aplikací.
Výsledky: Během dvanácti týdnů došlo k celkovému zlepšení průměrných hodnot všech sledovaných indexů (QHI1 = 1,91; QHI2 = 1,13; QHI3 = 1,14; QHI4 = 1,29; PBI1 = 1,25; PBI2 = 0,68; PBI3 = 0,65; PBI4 = 0,77; API1 = 0,94; API2 = 0,82; API3 = 0,84; API4 = 0,89). Nejlepších výsledků však bylo dosaženo během prvního měsíce používání EK, při používání mobilní aplikace došlo k mírnému zhoršení hodnot indexů ve srovnání s obdobím, kdy účastníci čistili bez aplikace. Délka čištění se mírně zkracovala během celého sledovaného období. Samotná aplikace byla účastníky vnímána jako efektivní nástroj pro zvýšení motivace, přičemž klíčové pro ně byly funkce s okamžitou zpětnou vazbou.
Závěr: Používání mobilní aplikace se ukázalo jako účinný nástroj pro zvýšení motivace a podpory tvorby návyků pouze v krátkodobém časovém horizontu. Bez dalších podpůrných podnětů nebo změn se její používání stalo rutinní záležitostí. Samotný přechod na EK a instruktáž během první návštěvy měly největší vliv na zlepšení dentální hygieny.
Labels
Maxillofacial surgery Orthodontics Dental medicineArticle was published in
Czech Dental Journal

2025 Issue 3
Most read in this issue
- LÉKY NAVOZENÁ OSTEONEKRÓZA ČELISTÍ: ZVÍŘECÍ MODEL
- Early extraction of the first permanent molar and spontaneous closure of the extraction gap – indications, risks and implications
- Sborník abstraktů konference Den výzkumných prací 2025
- editorial