#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Diagnostika a léčba těžce sluchověpostižených nejmenších dětí


Authors: M. Lejska;  Z. Kabelka *;  R. Havlík;  M. Jurovčík *
Authors‘ workplace: Audio-Fon Centr, Brno, přednosta prim. MUDr. M. Lejska, CSc. Klinika ušní, nosní a krční 2. LF UK a FN Motol, Praha, subkatedra dětské otorinolaryngologie IPVZ, přednosta doc. MUDr. Z. Kabelka *
Published in: Otorinolaryngol Foniatr, , 2002, No. 2, pp. 100-108.
Category:

Overview

V našem státě se každoročně zjišťuje asi 180 těžce sluchově postižených dětí v nejmladšíchvěkových skupinách. Jejich výchova, komunikace a socializace přináší celou řadu problémů, kterév průběhu jejich života řeší celá řada odborníků. Lékaři foniatři a dětští ORL odborníci jsou jedniz prvních, kteří se s takto postiženým dítětem setkávají. Jejich úkoly jsou nelehké: 1. stanovit stavsluchu dítěte, 2. při potvrzené těžké sluchové vady korigovat vadu sluchadly a v případě neúspěchu3. provést výběr k implantací kochleárního implantátu. Ošetřující foniatr stojí v centru všechtěchto úkonů.Úkoly, které řeší ošetřující foniatr, jsou probrány krok za krokem ve třech na sebe navazujícíchsděleních. Výsledkem tohoto rozboru je vytvoření diagnostiko-léčebného protokolu. Tento je, v souhlase s praxí, časově rozdělen do čtyř fází: fáze diagnostická, fáze kompenzační, fáze hodnotícía operace. V protokolu jsou popsány činnosti, které je třeba v jednotlivých fázích naplnit a jeupozorněno na řadu obtíží a nejasností. Protokol by měl sloužit jako obecný návod, tedy ne k řešeníindividuálních problémů.V prvé diagnostické fázi je třeba objektivně a co nejpřesněji stanovit stav sluchu dítěte. Stanovenístavu sluchu je nutno provést v co nejranějším věku. Je zde upozorněno na některé možné nepře-snosti interpretace objektivních výsledků, především výsledků BERA. Posouzení lehké, střednětěžké i těžké sluchové vady nečiní metodě BERA potíže. Naproti tomu přesné stanovení sluchovéhoprahu u velmi těžkých sluchových vad, především v celém frekvenčním pásmu, je někdy nemožné.Uvedená zmínka o vyšetření SSEP přináší do této oblasti naději.Ve fázi kompenzace je třeba vždy použít binaurální korekci dostatečně flexibilními sluchadly.Přidělení a nastavení sluchadel je nutné co nejdříve po stanovení stavu sluchu. Je konstatováno, žev této fázi u těchto pacientů jsou účelnější sluchadla s dostatečnou možností zesílení a možnostípřesného stanovení akustického tlaku před bubínkem, než sluchadla jiných skupin. Použití sluchadel binaurálně a kontrola akustického tlaku in situ jsou základními požadavky.Ve třetí hodnotící fázi je nutno posoudit dynamiku vývoje komunikačních schopností. Hodnotí seobecná reakce na zvuk, diferenciace ticho verzus zvuk, schopnost cílené a účelné tvorby a použitívlastního hlasu, schopnost odezírání i celková snaha o komunikaci. V rozhodnutí je třeba vždyrespektovat názor a přání rodiny. Rozhodnutí by mělo být provedeno velmi odpovědně - buďto jemožno pokračovat v korekci sluchadly s edukací řeči, nebo je nutno zvážit, zda dítěti může rozvinout sluch a řeč kochleární implantát.Ve fázi poslední, operační, jsou stručně zdůrazněny podmínky, které umožňují provedení implantace. Jsou probrány podmínky, které se vztahují přímo na postižené dítě, dále na jeho rodinu,a v neposlední řadě i možnosti rehabilitace.Ideálem je stav, když těžce sluchově postižené dítě začíná po přidělení sluchadel a edukaci řečikomunikovat verbálně, protože nestimulované sluchové centrum mozku zaniká. Doba zániku jestanovena přibližně na 3. - 4. rok života dítěte. Nejlepší výsledky pro verbální komunikaci u implantovaných dětí, neslyšících od narození, jsou vždy, když byla implantace provedena kolemdruhého roku života dítěte. Je tedy nezbytné provést úkony všech zde popsaných fází v době časověomezené druhým, max. třetím rokem života dítěte. Ideálem by bylo, kdybychom mohli pomocíscreeningu sluchu najít děti, u kterých bychom mohli začít s korekcí sluchové vady a sledovánímrozvoje kolem půl roku jejich věku. Je to těžký úkol, ale zároveň také výzva.

Klíčová slova:
poruchy sluchu u nejmenších dětí, diagnostika, použití sluchadel, kochleárníimplantace.

Full text is not available online.
If interested in a scan of this journal, contact NTO ČLS JEP.

Labels
Audiology Paediatric ENT ENT (Otorhinolaryngology)
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#