#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

EVALUATION OF LEVEL OF UNDERSTANDING IN CHILDREN FROM EARLY AGE UP TO 3 YEARS OF AGE


Authors: Kapalková Svetlana 1;  Lizáková Radoslava 2
Published in: Listy klinické logopedie 2021; 5(2): 4-11
Category: Miscellaneous

Overview

Children's comprehension at an early age is an essential precursor to their verbal and nonverbal abilities at an older age. However, an objective assessment of the level of understanding is also very problematic at an early age. Direct examination of the child by experts requires the correct motivation on the part of the child and reliable interpretation of the results of the assessment by experts. In this study, we present one of the direct approaches to examining understanding through the subtest of the Munich functional developmental diagnostics (Köhler - Coulin, 1981). We adapted the subtest items to Slovak-speaking children and, at the same time, verified the validity of the whole subtest in the assessment of comprehension through the Test of Communication Behaviour Questionnaire (Kapalková et al., 2010). Finally, the study presents the pilot results of the evaluation of children (N = 35 children) aged 17-36 months.

Keywords:

children at risk – early speech-language assessment – early age – comprehension assessment


Sources
  1. BUNTOVÁ, D., 2005. Diferenciálno-diagnostické možnosti autizmu a oneskoreného vývinu reči v neverbálnej komunikácii detí raného veku. Logopaedica VIII. Bratislava: Liečreh Gúth, 8(1), 14-22.
  2. BUNTOVÁ, D., 2011. Sémanticko-pragmatický syndróm u detí raného veku. Efeta. 21(3), 7-12.
  3. BUNTOVÁ, D., MIKULAJOVÁ, M., 2012. Sémanticko-pragmatický deficit u detí s narušeným vývinom reči. Československá psychologie. LVI(4), 343-352.
  4. BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2014. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7561-0.
  5. ČERVENKOVÁ, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2054-3.
  6. KAPALKOVÁ, S., 2019. Laheyovej metóda ako efektívny nástroj hodnotenia komunikácie rizikových detí v ranom veku. Listy klinické logopedie. 3(1), 8-12. ISSN 25706179. DOI: 10.36833/lkl.2019.003.
  7. KAPALKOVÁ, S., KALETOVÁ, I., 2000. Krátka slovenská verzia testu komunikačného správania. Logopaedica. 22(1-2), 5-13.
  8. KAPALKOVÁ, S., SLANČOVÁ, D., BÓNOVÁ, I., KESSELOVÁ, J., MIKULAJOVÁ, M., 2010. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská Asociácia Logopédov. ISBN 978-80-89113-83-5.
  9. KÖHLER, G., COULIN, S., 1981. Münchener Funktionelle Entwicklungsdiagnostik im 2. und 3. Lebensjahr Beschreibung einer Experimentalfassung.
  10. HELLBRÜGGE, T. Klinische Sozialpädiatrie. 1. Berlin, Heidelberg: Springer, s. 236. ISBN 978-3-642-67811-0.
  11. LAHEY, M., 1988. Language disorders and language development. London: Collier Macmillan. ISBN 0-02-367130-0.
  12. MULLER, K., BRADY, N., 2016. Assessing Early Receptive Language Skills in Children With ASD. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. 1(1), 12-19. ISSN 2381-4764. DOI: 10.1044/persp1.SIG1.12.
  13. ORAVKINOVÁ, Z., 2011. Vývinové poruchy reči u detí – nové intervenčné prístupy v ranom veku. Pediatria pre prax. 12(4), 164-167. ISSN 1336-8168.
  14. PAUL, R., NORBURY, C., 2012. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. 4th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier. ISBN 978-0-323-07184-0.
  15. POLIŠENSKÁ, K., KAPALKOVÁ, S., NOVOTKOVÁ, M., 2018. Receptive language skills in Slovak-speaking children with intellectual disability understanding words, sentences, and stories. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 61(7), 1731-1742.
  16. ROBINS, D., FEIN, D., BARTON, M., HNILICOVÁ, S., 2009. M-CHAT R. Skríningový dotazník. [online]. Bratislava [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.zdraviedietata.sk/sites/default/files/2020-08/MCHATR.pdf
  17. ROSSETTI, L. M., 2001. Communication Intervention: Birth to Three. Second edition. Toronto: Singular. ISBN 978-0769300931.
  18. Skríning psychomotorického vývinu S-PMV, 2016. Bratislava: © Fond prof. K. Matulaya n.f.
  19. SMOLÍK, F., BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Stručný dotazník dětského slovníku: vývoj a normy nástroje pro screening vývoje jazyka v raném věku. Československá psychologie. ACADEMIA, Psychologický ústav AV ČR, 61(5), 460-473.
  20. SMOLÍK, F., TURKOVÁ, J., MARUŠINCOVÁ, K., MALECHOVÁ, V., 2017. Dotazník vývoje komunikace II: dovyko II : dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců : příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-753-1.
  21. VERHOEF, E., SHAPLAND, CH. Y., FISHER, S. E., DALE, P. S., ST POURCAIN, B., CORDELL, H. J., 2021. The developmental genetic architecture of vocabulary skills during the first three years of life: Capturing emerging associations with later-life reading and cognition. PLOS Genetics. 17(2). ISSN 1553-7404. DOI: 10.1371/journal.pgen.1009144.
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#