Střevní záněty: Novinky
Odborné společnosti
Videorozhovor
Další...

Narušená funkce imunity u nespecifických střevních zánětů

Specializace: dětská gastroenterologie gastroenterologie a hepatologie
Téma: Střevní záněty

Vydáno: 10.8.2009

Narušená funkce imunity u nespecifických střevních zánětů

V trávicím traktu funguje systém imunologické tolerance, spočívající hlavně v omezení zánětlivé reakce na antigeny z přijímané potravy a na antigeny mnoha bakterií přítomných ve střevě. Pokud je tento komplexní systém narušen chemickým či jiným patologickým zásahem, výsledná imunitní odpověď může u geneticky predisponovaného jedince vyústit v nespecifický střevní zánět.

Přestože etiopatogeneze těchto zánětů zůstává stále nevyřešena, aktuální důkazy nasvědčují tomu, že důležitou roli hraje defektní apoptóza (programovaná buněčná smrt) T-lymfocytů a porušená funkce střevní epiteliální bariéry. Dalším podstatným momentem je aktivace makrofágů, která vede k nadprodukci zánětlivých mediátorů – cytokinů TNF-α, IL-1 a IL-6. Je však třeba objasnit, zda je spouštěčem této kaskády antigen tělu vlastní – autoantigen –, či antigen cizí – heteroantigen.

Byla prokázána přítomnost sérologické imunitní odpovědi na některé bakterie, které jsou součástí střevní mikroflóry nebo se dostávají do trávicího traktu s potravou. Tato odpověď představuje protilátky proti Saccharomyces cerevisiae, což je kvasinka hojně užívaná především v pekařství a pivovarnictví. Titr protilátek (ASCA) je vysoký převážně u Crohnovy choroby, proto jejich vyšetření pomocí techniky ELISA může posloužit k diferenciaci od ulcerózní kolitidy. Jiným podnětem k tvorbě protilátek jsou části Escherichia coli, konkrétně porin C ve vnější membráně (Omp-C) a flagelin, vytvářející bičík (cBir1). Tato bakterie se velmi hojně vyskytuje v tlustém střevě a účastní se pochodů trávení a tvorby vitaminů. Byly nalezeny též protilátky proti Pseudomonas aerigunosa, jež může být v malém množství přítomna ve střevní mikroflóře. Hostitelská reakce na mikrobiální antigeny zahrnuje obranné mechanismy – defensivy –, receptory rozeznávající určité bakteriální vzory a Toll-like receptory.

Intenzivně je zkoumána také role neuroimunomodelace a vliv regulační osy mozek–střevo na střevní zánět a jeho přetrvávání. Je pravděpodobné, že nespecifické střevní záněty představují heterogenní skupinu nemocí, které stejnými mechanismy poškozují tkáň, ale liší se spouštěcím momentem a imunoregulačními abnormalitami. Naděje jsou vkládány do lepšího pochopení počátečních zásahů do imunitní tolerance a epiteliální odpovědi vůči mikroorganismům, což bude podkladem pro nové terapeutické možnosti.

1. World J Gastroenterol. 2009 Feb 7; 15 (5): 521–5
  2. (gepi)

N-acetyl-L-cystein v kombinaci s mesalazinem přináší znatelné zlepšení u pacientů trpících ulcerózní kolitidou

Tým vedený Luisem Gonzálesem Guijarrem, profesorem biochemie a molekulární biologie na Univerzitě de Alcalá (UAH), ve spolupráci s farmaceutickou firmou Farmasierra S.L. provedl pilotní studii účinku N-acetyl-L-cysteinu v kombinaci s mesalazinem u pacientů trpících mírnou až středně těžkou ulcerózní kolitidou. Studie přinesla lepší výsledky při použití této kombinace, než má samotná léčba mesalazinem.

Psychologický dopad Crohnovy nemoci na pacienty v remisi

Pacienty s Crohnovou chorobou v remisi trápí nejenom příznaky a obtíže této nemoci, ale mohou trpět například i anxietou nebo depresemi. Protože o vlivu mezi nespecifickými střevními záněty a jejich dopadem na psychiku pacienta nebylo publikováno mnoho studií, rozhodli se to španělští vědci napravit...

Molekulární podstata účinku mesalazinu v prevenci kolorektálního karcinomu

Pacienti trpící ulcerózní kolitidou či Crohnovou chorobou mají vyšší riziko vzniku kolorektálního karcinomu, který se vyvíjí na podkladě chronického zánětu střev. Ačkoliv nezvratné důkazy stále chybí, podle epidemiologických i experimentálních studií mohou léky užívané k farmakoterapii idiopatických střevních zánětů, jako je mesalazin, snižovat incidenci CRC asociovaného s kolitidou.