Klíšťová encefalitida: Novinky

Specializace: infekční lékařství
Téma: Klíšťová encefalitida

Vydáno: 8.8.2010

Bakterie přenášené klíšťaty obcházejí imunitní systém variací proteinů

Bakterie Anaplasma phagocytophilum způsobuje u přežvýkavců klíšťovou horečku a u lidí granulocytární anaplazmózu. Anaplasma je přenášena klíšťaty, a jakkoli je nákaza touto bakterií u člověka poměrně vzácná, chovatelům ovcí způsobuje infekce zvířat každoročně značné finanční ztráty. Proti anaplazmóze zatím neexistuje žádná vakcína, ta by však mohla být velmi žádaná přinejmenším ve veterinární medicíně. Výsledky, které by měly přispět k porozumění přenosu infekce a potenciálnímu vývoji vakcíny, byly v poslední době zveřejněny v časopise Acta veterinaria scandinavica.

Tým norských autorů zkoumal variace bakteriálního povrchového proteinu MSP2 (P44). To je zatím nejvíce imunogenní známý bakteriální antigen, který sestává z konzervovaných a variabilních segmentů. Když norští vědci klonovali a sekvenovali gen pro protein MSP2 (P44) v různých fázích infekce, získané sekvence byly značně variabilní. Zdá se tedy, že v průběhu infekce anaplazmózou se variabilní segmenty proteinu MSP2 (P44) mezi sebou kombinují, vznikají tak různé proteiny a bakterii se tímto způsobem daří unikat před imunitním dohledem.

Ve svém výzkumu se vědci dále zabývali i otázkou, zda a jak se mezi sebou liší jednotlivé genetické varianty bakterie Anaplasma phagocytophilum. Ovce nakažené 16S variantou 1 (GenBank no M73220) měly v průběhu infekce častější frekvenci bakteriémie, v krvi bylo přítomno více mikroorganismů a bakteriémie trvala delší dobu než u ovcí nakažených 16S variantou 2 (GenBank no AF336220).

Vědci se domnívají, že právě rozdíly v produkci variabilních proteinů a rozdíly v životním cyklu mohou způsobovat, že některé bakteriální varianty se v přírodě šíří více než jiné a některé z variant rovněž způsobují ve stádech větší ztráty.

(vek)

Granquist E. G. et al.: Variant and individual dependent nature of persistent Anaplasma phagocytophilum infection. Acta Vet Scand. 52: 25.

Virus klíšťové encefalitidy zpožďuje tvorbu interferonů s antivirovým účinkem

Vědci z Ústavu lékařské mikrobiologie a hygieny v německém Freiburgu se nedávno zaměřili na způsob, jakým virus KE indukuje tvorbu interferonů v infikované buňce. Výsledky své práce zveřejnili v časopise Journal of Virology.

Vakcína proti lymeské borrelióze na obzoru

Výsledky nedávných studií ukazují, že jednou z možností, jak účinně bojovat proti lymeské borrelióze, by mohla být deaktivace klíčového genu v bakterii, která infekci způsobuje. Potenciálně využitelná metoda byla dosud zkoumána pouze na laboratorních zvířatech.

Klíšťová encefalitida z kozího sýra

Klíšťová encefalitida je i přes efektivní prevenci stále rozšířená. Níže uvedená studie prokázala možnou nákazu kozím sýrem a výskyt infikovaných klíšťat ve vyšších nadmořských výškách.