Klíšťová encefalitida: Novinky

Specializace: infekční lékařství
Téma: Klíšťová encefalitida

Vydáno: 12.9.2010

Bakterie pomáhají v boji proti malárii

Zhruba polovina světové populace stále žije v oblastech, kde hrozí nákaza malárií. Dokonce i ve Spojených státech je každoročně hlášeno přibližně 1 500 případů tohoto onemocnění. Jednou z možností, jak omezit šíření malárie a dalších nemocí běžně přenášených komáry, je omezit výskyt právě komárů.

Grant na potírání komárů

Kalifornská univerzita nedávno dostala pětiletý grant v hodnotě 1,86 miliónu dolarů, který má pomoci vyřešit problém přemnožených moskytů přenášejících malárii. Tým odborníků z univerzity se již delší dobu pokouší vyvinout geneticky modifikovanou bakterii, která by hubila komáří larvy. Podle vedoucího výzkumného týmu profesora entomologie Briana Federiciho se dnes většina vědců při svých zátazích proti komárům soustřeďuje pouze na jediný druh. Naopak metoda, na které pracuje Federiciho laboratoř, by měla působit proti celému spektru komářích druhů – včetně těch přenášejících malárii, West Nile virus, horečku dengue nebo filariázu.

Určité druhy bakterií obsahují bílkoviny, které jsou toxické pouze pro komáry. Federiciho tým se dosud zabýval dvěma takovými bakteriálními kmeny – Bacillus sphaericus (Bs) a Bacillus thuringiensis (Bt) – a pokusil se jejich pro komáry smrtící proteiny zkombinovat a společně přenést do zcela jiného bakteriálního kmene s vyhovujícími vlastnostmi. Nový rekombinantní kmen Bt/Bs by měl být přibližně desetkrát účinnější než každý z těchto bakteriálních kmenů zvlášť a zároveň by měl být i zcela bezpečný ve vztahu k životnímu prostředí.

Určeno k hubení ve velkém

Profesor Federici tvrdí, že jeho rekombinantní bakteriální kmen bude v boji proti komárům mnohem účinnější než jakékoli bakterie, které se používají dnes. Většina v současnosti dostupných produktů má formu prášku nebo suspenze, ve kterých zůstávají bakterie aktivní. Rozšiřovány jsou buď z letadel, nebo pomocí ručních sprejů a komáří larvy hynou krátce poté, co smrtící bakterie stráví.

(vek)

tisková zpráva University of California – Riverside. Publikováno on-line 14. června 2010, dostupné na newsroom.ucr.edu

Může vyšší hladina cholesterolu zhoršovat průběh klíšťových onemocnění?

Lidé s vysokou hladinou cholesterolu mohou být náchylnější k některým onemocněním přenášeným klíšťaty. Naznačují to výsledky studie na myších, kterou publikovali američtí vědci v časopise Journal of Infectious Diseases.

Mechanismus perzistence viru klíšťové encefalitidy v přírodě: význam různých cest přenosu

Patogeny ze skupiny flavivirů, mezi které patří i virus klíšťové encefalitidy, se udržují v populaci klíšťat na relativně nízké, avšak stálé hladině. Proti jejich perzistenci v přírodě mluví fakt, že infekční perioda u jejich savčích hostitelů je relativně krátká, omezená na dobu dvou až tří dnů.

Bakterie přenášené klíšťaty obcházejí imunitní systém variací proteinů

Bakterie Anaplasma phagocytophilum způsobuje u přežvýkavců klíšťovou horečku a u lidí granulocytární anaplazmózu. Proti anaplazmóze zatím neexistuje žádná vakcína, ta by však mohla být velmi žádaná přinejmenším ve veterinární medicíně.