Hojení ran: Kazuistiky
Standardy péče

Estrogen by mohl podporovat protizánětlivé pochody při hojení ran

Specializace: dětská chirurgie chirurgie všeobecná interní lékařství praktické lékařství pro dospělé
Téma: Hojení ran

Vydáno: 20.2.2015

Estrogen by mohl podporovat protizánětlivé pochody při hojení ran

Experimentální studie ukázala, že podávání estrogenu zvyšuje množství protizánětlivých makrofágů v ráně zasahující celou tloušťku kůže. Pro hojení ran má však větší přínos dostatečný přísun bílkovin ve stravě.

V prosinci 2014 publikovali japonští autoři výsledky své studie, v rámci které ověřovali hypotézu, že estrogeny by mohly díky svým protizánětlivým účinkům a podpoře buněčné proliferace příznivě ovlivňovat hojení ran. Vliv podávání estrogenů hodnotili u myší s nedostatečným přísunem bílkovin, o němž je známo, že hojení ran zpomaluje.

Porovnávali čtyři skupiny myší: kontrolní skupinu s předstíranou operací, skupinu s předstíranou operací a proteinovou malnutricí (PM), skupinu s ovariektomií (OVX) a PM a skupinu s PM, OVX a s podáváním 17β-estradiolu.

Výsledky získané za 14 dní po vytvoření rány ukázaly významně menší plochu rány u myší s normální stravou v porovnání se všemi skupinami s PM. Ve skupině s normálním přísunem bílkovin bylo zjištěno také větší zastoupení kolagenních vláken, myofibroblastů a počet nově vytvořených cév. Ve skupině se17β-estradiolem byl pozorován větší počet buněk s expresí cytosinu Ym1, což je marker protizánětlivých makrofágů podobných M2.

Autoři došli k závěru, že estrogen může zvyšovat počet protizánětlivých makrofágů v hojící se ráně zasahující celou tloušťku kůže, ovšem při nedostatečném přísunu bílkovin nedokáže urychlit hojení rány. Otázkou zůstává přínos estrogenu při stravě s normálním obsahem bílkovin.

(zza)

Zdroj: Mukai K., Komatsu E., Nakajima Y., et al. The effect of 17β-estradiol on cutaneous wound healing in protein-malnourished ovariectomized female mouse model. PLoS One. 2014 Dec 17; 9 (12): e115564; doi: 10.1371/journal.pone.0115564. eCollection 2014.

Ohodnoťte článek:     3,2/5, hodnoceno 19x

Topicky aplikovaný propolis může urychlovat hojení diabetických bércových vředů

První pilotní studie u lidí ukázala, že včelí produkt propolis aplikovaný jednou týdně může při dobré snášenlivosti zrychlovat hojení diabetických bércových vředů.

Onemocnění koronárních tepen a jeho vliv na přežití pacientů s diabetem mellitem 2. typu a Charcotovou osteoartropatií

Charcotova osteoartropatie (ChO) je raritní komplikací syndromu diabetické nohy. Souvisí s chronickým zánětem postižené končetiny a vede k rozsáhlým muskuloskeletálním změnám. Autoři z německého Frankfurtu nad Mohanem se na pacienty s ChO zaměřili ve svém výzkumu a pokusili se zjistit, jaké mají komorbidity, procento amputací, výskyt bércových vředů a dalších onemocnění.

Vliv nedostatku vitamínu D na koncentrace zánětlivých cytokinů u pacientů se syndromem diabetické nohy

Nedostatek vitamínu D je v populaci relativně běžný. Vitamín D hraje přitom důležitou roli mimo jiné i ve fungování imunitního systému. Cílem předkládané studie bylo zjistit, zda existuje nějaká souvislost mezi hladinou vitamínu D a profilem zánětlivých cytokinů u pacientů s infekcí rány v rámci syndromu diabetické nohy.