#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

CLUTTERING? BARRIER OR OPPORTUNITY! – CASE REPORT


Authors: Kopečný Petr 1
Published in: Listy klinické logopedie 2021; 5(1): 10-15
Category: Main topic

Overview

The theme of the paper is the issue of fluency disorders, mediating the approach to a girl with cluttering. Cluttering, as a central speech disorder, can affect the entire personality of a person and his/her surroundings. Cluttering affects communication pathways, thus becoming a barrier to interpersonal interaction, and at the same time is an opportunity to explore support possibilities. The text offers the concept of Speech and Language Therapy in a girl of early school age, with regard to the analysis of semantic, syntactic and phonetic expressions. The paper illustrates the focus of the therapeutic process on the area of respiration, concentration of attention, structuring of speech and text work. Following identifiable difficulties, the case report captures the importance of cooperation with the girl and her mother.

Keywords:

speech and language therapy – cluttering – tumultus sermonis – fluency – tempo – structuring


Sources
  1. ALM, P. 2011. Cluttering: A Neurological Perspective. In: WARD, D., SCOTT, K. S. et al. Cluttering. A Handbook of Research, Intervention and Education. 1. vyd. Hove and New York: Psychology Press. ISBN 978-1-84872-029-9.
  2. BÓNA, J., KOHÁRI, A., 2021. Rate vs. rhythm characteristics of cluttering with data from a “syllable-timed” language. Journal of Fluency Disorders [online]. 67, [cit. 2021-03-13]. DOI: 10.1016/j.jfludis.2020.105801. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article /pii/S0094730X20300565?via%3Dihub
  3. BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4730-080.
  4. DALY, D. A. 2006. Predictive Cluttering Inventory (PCI) [online]. [cit. 2021-03-20]. Dostupné z: https://associations.missouristate.edu /ICA/Translations/PCI/dalycluttering2006.pdf
  5. FROSTOVÁ, J., 2010. Péče o hlasovou kondici učitelů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5355-7.
  6. GÓRAL-PÓLROLA, J., TARKOWSKI, Z., 2015. Nové zaměření v pohledu na problematiku breptavosti u dospělých osob. In: NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. et al. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-640-7.
  7. ICA WEBSITE, 2021. International Cluttering Association [online]. University of South Carolina: ICA website [cit. 2021-04-25]. Dostupné z: https://sites.google.com/view/icacluttering/home
  8. KEREKRÉTIOVÁ, A., 2009. Základy logopédie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-2574-5.
  9. LAX VOX TUBE, 2021. Application of Laxvox technique [online]. Tampere: LAX VOX TUBE © 2014 [cit. 2021-03-13]. Dostupné z: http://www.laxvox.com/eng/application-of-laxvox-technique.html
  10. LECHTA, V. 2013. Diagnostika poruch fluence. In: CSÉFALVAY, Z., LECHTA, V. et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0364-3.
  11. LECHTA, V., 2004. Koktavost: komplexní přístup. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-867-8.
  12. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K., 2013. Narušení plynulosti řeči – vstup do problematiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3719-4.
  13. MONATOVÁ, L., 1994. Pedagogika speciální. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1009-6.
  14. NEUBAUER, K. 2018. Breptavost (tumultus sermonis). In: NEUBAUER, K. et al. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-802-6213-901.
  15. NEUBAUER, K., 2010. Logopedie. Učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-053-5.
  16. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A., 2001. Logopedické minimum. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0258-0.
  17. SCOTT, K. S., 2020. Cluttering symptoms in school-age children by communicative context: A preliminary investigation. International Journal of Speech-Language Pathology [online]. 22 (2), e174-e183 [cit. 2021-03-20]. DOI: 10.1080/17549507.2019.1637020. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17549507.2019.1637020?scroll=top&needAccess=true
  18. SCOTT, K., S., MYERS, F., KISSAGIZLIS, P. What is Cluttering? [online]. University of South Carolina: ICA website [cit. 2021-04-25]. Dostupné z: https://sites.google.com/view/icacluttering/information/what-is-cluttering
  19. SEEMAN, M. 1970. Relations Between Motorics of Speech and General Motor Ability in Clutterers. Folia Phoniatrica et Logopaedica [online]. 22(4-5), e376-e380 [cit. 2021-04-25]. DOI: 10.1159/000263413. Dostupné z: https://www.karger.com/Article/FullText/263413
  20. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., 2003. Narušení plynulosti řeči. In: ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. et al. Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7376-340-6.
  21. TARKOWSKI, Z., 2003. Diagnostika breptavosti. In: LECHTA, V. et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
  22. TARKOWSKI, Z., 2005. Terapie breptavosti. In: LECHTA, V. et al. Terapie narušené komunikační schopnosti. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-717-8961-5.
  23. VAN ZAALEN OP´T HOF, Y., MYERS, F., WARD, D., BENNETT, E. Cluttering Assessment [online]. University of South Carolina: ICA website [cit. 2021-04-25]. Dostupné z: https://sites.google.com/view/icacluttering/information/cluttering-assessment
  24. VYHNÁLEK, M., BRZEZNÝ, R. JEŘÁBEK, J. 2006. Oční pohyby u specifických vývojových dyslexií. Česká a slovenská psychiatrie [online]. 102(5), e256–e260 [cit. 2021-04-23]. Dostupné z: http://www.cspsychiatr.cz/dwnld/CSP_2006_5_256_260.pdf
Labels
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#