#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Education of General Practicioners at Slovak Medical University in Bratislava


Authors: K. Gazdíková
Authors‘ workplace: Vedúca: doc. MUDr. Katarína Gazdíková, PhD., MHA, MPH, mim. prof. ;  Lekárska fakulta ;  Katedra všeobecného lekárstva ;  Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave
Published in: Prakt. Lék. 2022; 102(5): 259-266
Category: Of different specialties

Overview

 General medicine represents a field of primary health care, the functioning of which significantly affects the provision of subsequent health care as well. Ensuring competent general practitioners requires their quality education. To achieve this goal, it is advisable to start already during the undergraduate medical education and then as part of a specialized study in the specialized field of General Medicine. In recent years, the education of general practitioners in Slovakia has undergone several positive changes, the aim of which is to add high-quality, competent and knowledgeable general practitioners to practice. As of the date 31. 7. 2022, 433 doctors were enrolled in the education of general medicine at Slovak Medical University in Bratislava, (SMU) of which the so-called of the classical form 316 and residency study 117. In the classical form, out of the total number of 316 doctors, 22 were enrolled in additional training to obtain a specialization in the field of general medicine for doctors with a specialization in the field of internal medicine (AT-INT) and 25 in the field of anesthesiology and intensive care medicine (AT-AICM). Over the past 10 years at SMU, 375 doctors have completed specialized studies in the specialized field of general medicine, of which 261 in the so-called classical form, including 18 in AT-INT, 3 in AT-AICM and 114 residents. Since general medicine is a very dynamic field of medicine, education must also reflect its needs.

Keywords:

Education – general medicine – residency studies – resident – additional training


Sources

1. Dickie GL. Should older family physicians retire? No. Can Fam Physician 2012; 58(1): 23–24.

2. Fowler N, Oandasan I, Wyman R. (eds.) Preparing our future family physicians. An educational prescription for strengthening health care in changing times. Mississauga: College of Family Physicians of Canada 2022.

3. Gazdíková K. Riešenie primárnej zdravotnej starostlivosti. Via Practica 2014; 11(2): 1.

4. Gazdíková K. Pilotný projekt výučby predmetu všeobecné lekárstvo na Slovenskej zdravotníckej univerzite. Lek Obzor 2015; 5: 198–202.

5. Gazdíková K. Vzdelávanie všeobecných lekárov na Slovensku, rezidentský program. Verejné zdravotníctvo 2017; 13(1): 86–102.

6. Gazdíková K. Rezidentské štúdium – súčasť vzdelávania všeobecných lekárov (časť 1). Via Practica 2019; 16(4): 177–182.

7. Gazdíková K. Rezidentské štúdium – súčasť vzdelávania všeobecných lekárov (časť 2). Via Practica 2019; 16(5): 224–229.

8. Gazdíková K. Získanie špecializácie v odbore všeobecné lekárstvo dostupnejšie pre internistov. Interná med 2021; 21(12): 557–560.

9. Gazdíková K, Furková K. Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave ako líder rezidentského štúdia. Lek Obzor 2022; 71(3): 134–139.

10. Global Family Medicine [online]. Global Family Medicine – Wilfrid Laurier University. 2019. Dostupný z: https://globalfamilymedicine. org [cit. 2022-10-03].

11. Green LA, Miller WL, Frey JJ, et al. The time is now: a plan to redesign family medicine residency education. Fam Med 2022; 54(1): 7–15.

12. Izenberg D, Ansari Z, Tepper J. Generalism is the essence of family medicine. How does specialization fit in? [online]. Dostupný z: https://healthydebate.ca/2018/12/ topic/specialization-in-family- medicine [cit. 2022-10-03].

13. Košta O. Management úspěšné ordinace praktického lékaře. Praha: Grada Publishing 2013.

14. Dôvera. Na Slovensku máme málo lekárov. Naozaj? [online]. 2022. Dostupný z: https://blog.dovera.sk/4834-na-slovensku-mame- malo-lekarov-naozaj [cit. 2022-10-03].

15. Seifert B, Beneš V, Býma S, a kol. Všeobecné praktické lékařství. 2. vydání. Praha: Galén 2013.

16. Seifert B, Beneš V, Býma, S, a kol. Všeobecné praktické lékařství. 3. vydání. Praha: Galén 2019.

17. Taniguchi SI, Park D, Inoue K, Hamada T. Education for Community-based Family Medicine: A Social Need in the Real World. Yonago Acta Med 2017; 60(2): 77–85.

18. The College of Family Physicians of Canada. Defining competence for the purposes of certification by the College of Family Physicians of Canada: The evaluation objectives in family medicine [online]. 2010. Dostupné z: https://www.cfpc.ca/CFPC/media/ Resources/Education/Definition-of-Competence-Complete- Document-with-skills-and-phases.pdf [cit. 2022-10-03].

19. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Vyhláška MZ ČR č. 186/2009 Sb., o postupu při vyhlášení výběrového řízení na rezidenční místo, průběhu výběrového řízení na rezidenční místo a základních kritériích výběru rezidenta (o rezidenčních místech) [online]. Dostupné z: https://www. mzcr.cz/vyhlaska-c-186-2009-sb-vyhlaseni-a-prubeh-vyberoveho-rizeni- na-rezidencni-misto/ [cit. 2022-10-03].

20. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Vzdělávací program v oboru všeobecné praktické lékařství [online]. MZ ČR [cit. 2022-08-07]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub- /1794/5521/V%C5%A1eobecn%C3%A9%20praktick%C3%A9%20 l%C3%A9ka%C5%99stv%C3%AD_platn%C3%A9%20od%20 1.7.2009.pdf [cit. 2022-10-03].

21. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Vzdělávací program specializačního oboru všeobecné praktické lékařství – vlastní specializovaný výcvik [online]. Dostupné z: https://www.svl.cz/files/files/ Vzdelavani/Vseobecne-prakticke-lekarstvi-Vestnik-MZ-castka-3- Brezen-2018.pdf [cit. 2022-10-03].

22. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Základní kmen všeobecné praktické lékařství [online]. 2020 [cit. 2022-08-07]. Dostupné z: https:// www.ipvz.cz/seznam-souboru/6385-vseobecne-prakticke-lekarstvi- kmen-2020.pdf [cit. 2022-10-03].

23. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Základní kmen interní [on line]. 2020 [cit. 2022-08-07]. Dostupné z: https://www.ipvz.cz/ seznam-souboru/6564-interni-kmen-2020.pdf [cit. 2022-10-03].

24. Ministerstvo zdravotnictví ČR. Zákon č. 95/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi. cz/cs/2004-95 [cit. 2022-10-03].

25. Národná rada Slovenskej republiky. Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov [online]. Dostupné z: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2004/578/vyhlasene_znenie.
html [cit. 2022-10-03].

26. Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky. Slovensku chýbajú všeobecní lekári pre dospelých, kritický stav je tiež pri pediatroch [online]. Dostupné z: https://www.nku.gov.sk/aktuality/-/asset_publisher/9A3u/content/slovensku-chybaju-vseobecni-lekari-pre-dospelych-kriticky-stav-je-tiez-pri-pediatroch [cit. 2022-10-03].

27. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 5. februára 2014 č. 10938-OL-2013, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 17. septembra 2010 č. 12422/2010-OL, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy, minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra v znení
neskorších predpisov. Vestník MZ SR zo dňa 26. februára 2014, roč. 62, čiastka 11–20 [online]. Dostupné z: https://www.health.gov.sk/Zdroje?/Sources/dokumenty/vestniky_mz_sr/2014/vestnik-11-20-2014.pdf [cit. 2022-10-03].

28. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 23. augusta 2011 č. 07575-OL-2011, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 17. septembra 2010 č. 12422/2010-OL, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy, minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra. Vestník MZ SR zo dňa 1. septembra 2011, roč. 59, čiastka 19–31 [online]. Dostupné z: https://www.health.gov.sk/Zdroje?/Sources/ dokumenty/vestniky_mz_sr/2010/vestnik-19-31-2010.pdf [cit. 2022-10-03].

29. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Opatrenie Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky z 12. decembra 2019 č. 09796-2019-OL, ktorým sa mení a dopĺňa výnos Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo 17. septembra 2010 č. 12422/2010-OL, ktorým sa ustanovujú minimálne štandardy pre špecializačné študijné programy, minimálne štandardy pre certifikačné študijné programy a minimálne štandardy pre študijné programy sústavného vzdelávania a ich štruktúra v znení neskorších predpisov. Opatrenie MZ SR z 27. decembra 2019, roč. 67, osobitné vydanie [online]. Dostupné z: https://www.slov-lex.sk/ chronologicky-register-opatreni/SK/OP/2019/26/ [cit. 2022-10-3].

Labels
General practitioner for children and adolescents General practitioner for adults
Login
Forgotten password

Enter the email address that you registered with. We will send you instructions on how to set a new password.

Login

Don‘t have an account?  Create new account

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#