Atopická dermatitida: Novinky

Transplantace lidské kožní mikrobioty v léčbě atopické dermatitidy

Specializace: pediatrie praktické lékařství pro děti a dorost
Téma: Atopická dermatitida

Vydáno: 11.10.2016

Transplantace lidské kožní mikrobioty v léčbě atopické dermatitidy

Experimentální práce naznačují, že by mikroflóru z lidské kůže zdravých jedinců obsahující gramnegativní bakterie bylo možné použít v léčbě atopické dermatitidy.

Atopická dermatitida je charakterizována poruchou bariérové funkce kůže, sníženou vrozenou imunitou a citlivostí na Staphylococcus aureus. Nedávné práce ukázaly, že kožní mikrobiota se u pacientů s atopickou dermatitidou významně liší od zdravých kontrol, zejména z hlediska nižšího výskytu gramnegativních bakterií.

Studie na myším modelu AD

Američtí autoři se pokusili zhodnotit potenciální přínos terapeutického ovlivnění kožní mikrobioty u atopické dermatitidy. Od zdravých jedinců a od pacientů s atopickou dermatitidou odebrali vzorky gramnegativních bakterií a hodnotili jejich účinky u myšího modelu atopické dermatitidy navozené pomocí aplikace MC903.

Zjistili, že gramnegativní bakterie odebrané od zdravých jedinců, ale nikoliv od pacientů s atopickou dermatitidou vedly u modelu atopické dermatitidy k aktivaci vrozené imunity a ke zlepšení bariérové funkce kůže a kontroly S. aureus.

Tyto výsledky naznačují, že bioterapeutický přístup v podobě přenosu živé kožní mikrobioty od zdravých jedinců by mohl být v léčbě atopické dermatitidy přínosem.

(zza)

Zdroj: Myles I. A., Williams K. W., Reckhow J. D. et al. Transplantation of human skin microbiota in models of atopic dermatitis. JCI Insight 2016 Jul 7; 1 (10), pii: e86955.

Léčba nežádoucí kožní reakce pomocí lokálních kortikoidů

Mezi časté nežádoucí účinky léků patří rozmanité kožní reakce, jejichž léčba může být stejně tak různorodá. Vysazení původní terapie určitě patří k prvně zvažovaným volbám, nicméně ne ve všech případech je to možné či žádoucí. Následující kazuistika popisuje léčbu nežádoucích kožních reakcí na podávání tyrosinkinázového inhibitoru pomocí lokálních kortikoidů.

Zvýšená hladina eozinofilů v časném dětství predikuje u dětí s rizikem atopie onemocnění atopickou dermatitidou

Atopická dermatitida je multifaktoriální neinfekční zánětlivé onemocnění kůže, které se typicky vyznačuje chronickými recidivami. Jedná se převážně o nemoc dětského věku, postihuje však i dospělé pacienty. Studie provedená týmem německých a kanadských vědců potvrdila prediktivní hodnotu zvýšené hladiny eozinofilů pro pozdější rozvoj atopické dermatitidy.

Alergenová imunoterapie u atopické dermatitidy

Alergenová imunoterapie v léčbě atopické dermatitidy je předmětem živé diskuse − podle některých odborníků je alergická složka zásadní, jiní zdůrazňují dysfunkci kožní bariéry a alergie je podle nich méně podstatná.