Asistovaná reprodukce: Novinky

Specializace: reprodukční medicína
Téma: Asistovaná reprodukce

Vydáno: 10.1.2009

Spermie s fragmentovanou DNA při chlamydiové a mykoplazmové infekci

Zvýšená fragmentace DNA byla zastižena ve spermiích těch mužů, kteří prodělali infekci genitouretrálního traktu. Etiologicky se jednalo buď o bakterii Chlamydia trachomatis, nebo o mykoplazmata.

V laboratorních studiích bylo prokázáno, že inkubace spermií s těmito mikroby vede ke snížení procenta pohyblivých spermií a zároveň k postižení permeability plazmatických membrán. Jedná se o studii španělských vědců, která byla prezentována v srpnu 2008.

Znalosti o zvýšení fragmentace DNA spermií v souvislosti s chlamydiovou či mykoplazmovou infekcí již samozřejmě existují. Co však dosud publikováno nebylo, je vymezení četnosti výskytu spermatických buněk obsahujících fragmentovanou DNA ve vzorcích ejakulátu infikovaných mužů. Ve své práci vědci zhodnotili nejen fragmentaci DNA, ale i ostatní parametry, jako například koncentraci a motilitu. To vše u 143 infertilních mužů s potvrzenou infekcí chlamydiemi či mykoplazmaty, srovnání proběhlo s 50 fertilními kontrolními subjekty. Dopad antibiotické terapie byl hodnocen u 95 pacientů.

Ve výsledku byl poměr spermatických buněk s fragmentovanou DNA 3,2krát vyšší u skupiny s infekcí genitouretrálního traktu než u zdravých kontrol (35,2 % v. 10,8 %). Mnohem menší vliv infekce byl zaznamenán ve vztahu ke koncentraci či morfologii spermií.

Po léčbě antibiotiky kolísala četnost výskytu fragmentovaných spermií mezi 37,7 a 24,2 %. Nebylo shledáno žádné zlepšení motility či koncentrace spermií. Úspěšnost otěhotnění během terapie antibiotiky byla 12,5% a po dokončení terapie vystoupila až na 85,7 %.

Vzhledem k tomu, že mykoplazmové a chlamydiové infekce jsou sexuálně přenosné a zároveň patří mezi jedny z nejčastějších, je doporučováno jejich screeningové vyšetření.

(pes)

Zdroj: Fertility and Sterility, August 2008, 90: 328–334.

Těhotenství a idiopatické střevní záněty – terapie zlepšuje stav a je bezpečná

Ačkoli se k užívání léků během těhotenství obecně přistupuje s maximální obezřetností, v mnoha případech je farmakoterapie prospěšná. Podle výsledků dvacetileté prospektivní studie se mezi tyto případy bude pravděpodobně řadit i udržovací terapie pacientek s idiopatickými střevními záněty.

Rizikové faktory pro nutnost chirurgické léčby u pediatrických pacientů s Crohnovou chorobou

Zvýšené riziko nutnosti operace bylo pozorováno u pacientů, u kterých byla zjištěna leukocytóza, hypoalbuminemie a pozitivita na protilátky proti Saccharomyces cerevisiae. Jako významný protektivní faktor snižující riziko operace se uplatnila léčba 5'ASA a infliximabem. Také popsaný vztah mezi užíváním aminosalycilátů a mírnějšími symptomy reflektuje účinnost léčby...

Identifikován časný gen pro zánětlivá onemocnění střev

Studie Crohnovy nemoci a ulcerózní kolitidy u dětí identifikovala gen, který má vliv na vznik těchto onemocnění v brzkém věku. Tento objev je proto nadějí pro potenciální novou cílenou léčbu.