Asistovaná reprodukce: Novinky
Odborné společnosti

Pomůže genová analýza léčit pacienty se zánětlivými střevními chorobami účinněji?

Specializace: reprodukční medicína
Téma: Asistovaná reprodukce

Vydáno: 2.11.2011

Ulcerózní kolitida a Crohnova nemoc patří mezi nejčastější chronické formy zánětlivých střevních onemocnění. Průběh obou nemocí je u jednotlivých pacientů značně odlišný. Terapii těchto pacientů by velmi usnadnila identifikace spolehlivých prediktorů průběhu onemocnění, která by umožnila léčbu na míru pro každého pacienta. Pacienti s bouřlivějším průběhem by dostali včas vhodné léky, naopak pacienti se spíše mírnějším průběhem by nebyli zbytečně vystavováni nežádoucím účinkům vysoce účinných léků, například imunosupresiv.

Byla provedena studie, které se zúčastnilo 34 pacientů s Crohnovou chorobou a 32 pacientů s ulcerózní kolitidou, ve všech případech se jednalo o aktivní formu onemocnění. Z tohoto souboru bylo 58 % pacientů nově diagnostikováno. Z buněk čerstvé periferní krve pacientů byly vyselektovány CD8+ a CD4+ T-buňky. U nich byla posléze provedena celogenomová transkripční analýza, na základě které byly identifikovány analogické transkripční znaky CD8+ T-buněk. Tím došlo k přerozdělení všech pacientů do dvou jinak nerozlišitelných podskupin, u kterých byl následný průběh nemoci dramaticky odlišný. Podstatně vyšší incidence relapsů byla zaznamenána u pacientů v podskupině se zvýšenou expresí genů, které jsou spojeny s odpovědí na antigen reagujících CD8+ T-buněk. Tyto geny zahrnují například i geny ovlivňující signalizaci zahájenou IL-7 a TCR (T-Cell Receptor) – tedy signální dráhy, které byly doposud využívány jako prediktory vývoje u autoimunitních onemocnění. Tento nález ukazuje, že průběh jinak nesouvisejících autoimunitních a zánětlivých reakcí může být ovlivněn stejnými regulačními dráhami, které by nám mohly napovídat o průběhu jak autoimunitních onemocnění, tak nespecifických střevních zánětů. U CD4+ T-buněk nebyla podobná souvislost nalezena.

Na základě studie lze tedy doufat, že transkripční analýza T-buněk by nám mohla v budoucnu o průběhu a četnosti relapsů u zánětlivých střevních chorob mnohé prozradit.

(msd)

Zdroj: James C. Lee, Paul A. Lyons, Eoin F. McKinney, John M. Sowerby, Edward J. Carr, Francesca Bredin, Hannah M. Rickman, Huzefa Ratlamwala, Alexander Hatton, Tim F. Rayner, Miles Parkes and Kenneth G.C. Smith. Gene expression profiling of CD8 T cells predicts prognosis in patients with Crohn disease and ulcerative colitis. The Journal of Clinical Investigation 2011. Publikováno online dne 26.8.2011.

Riziko vzniku maligního lymfomu u pacientů s IBD léčených imunosupresivy

U většiny pacientů se zánětlivým střevním onemocněním (IBD) je imunosupresivní terapie, např. thiopuriny nebo blokátory tumor nekrotizujícího faktoru, nevyhnutelná k udržení nemoci pod kontrolou.

Fekální osteoprotegerin jako časný marker kortikorezistence u dětí s ulcerózní kolitidou

Osteoprotegerin (OPG) sehrává důležitou úlohu v imunoregulačních procesech a ovlivnění apoptózy. Tento cytokin se ve zvýšeném množství nachází v zánětlivě změněné sliznici kolon.

Ovlivňuje závažnost primární sklerozující cholangitidy klinický průběh s ní spojené ulcerózní kolitidy?

Ulcerózní kolitida (UC) asociovaná s primární sklerozující cholangitidou (PSC) mívá obvykle mírný klinický průběh. Britští vědci se proto snažili posoudit, zda existuje spojitost mezi závažností PSC a aktivitou UC.