Asistovaná reprodukce: Novinky

Specializace: reprodukční medicína
Téma: Asistovaná reprodukce

Vydáno: 10.8.2009

Narušená funkce imunity u nespecifických střevních zánětů

V trávicím traktu funguje systém imunologické tolerance, spočívající hlavně v omezení zánětlivé reakce na antigeny z přijímané potravy a na antigeny mnoha bakterií přítomných ve střevě. Pokud je tento komplexní systém narušen chemickým či jiným patologickým zásahem, výsledná imunitní odpověď může u geneticky predisponovaného jedince vyústit v nespecifický střevní zánět.

Přestože etiopatogeneze těchto zánětů zůstává stále nevyřešena, aktuální důkazy nasvědčují tomu, že důležitou roli hraje defektní apoptóza (programovaná buněčná smrt) T-lymfocytů a porušená funkce střevní epiteliální bariéry. Dalším podstatným momentem je aktivace makrofágů, která vede k nadprodukci zánětlivých mediátorů – cytokinů TNF-α, IL-1 a IL-6. Je však třeba objasnit, zda je spouštěčem této kaskády antigen tělu vlastní – autoantigen –, či antigen cizí – heteroantigen.

Byla prokázána přítomnost sérologické imunitní odpovědi na některé bakterie, které jsou součástí střevní mikroflóry nebo se dostávají do trávicího traktu s potravou. Tato odpověď představuje protilátky proti Saccharomyces cerevisiae, což je kvasinka hojně užívaná především v pekařství a pivovarnictví. Titr protilátek (ASCA) je vysoký převážně u Crohnovy choroby, proto jejich vyšetření pomocí techniky ELISA může posloužit k diferenciaci od ulcerózní kolitidy. Jiným podnětem k tvorbě protilátek jsou části Escherichia coli, konkrétně porin C ve vnější membráně (Omp-C) a flagelin, vytvářející bičík (cBir1). Tato bakterie se velmi hojně vyskytuje v tlustém střevě a účastní se pochodů trávení a tvorby vitaminů. Byly nalezeny též protilátky proti Pseudomonas aerigunosa, jež může být v malém množství přítomna ve střevní mikroflóře. Hostitelská reakce na mikrobiální antigeny zahrnuje obranné mechanismy – defensivy –, receptory rozeznávající určité bakteriální vzory a Toll-like receptory.

Intenzivně je zkoumána také role neuroimunomodelace a vliv regulační osy mozek–střevo na střevní zánět a jeho přetrvávání. Je pravděpodobné, že nespecifické střevní záněty představují heterogenní skupinu nemocí, které stejnými mechanismy poškozují tkáň, ale liší se spouštěcím momentem a imunoregulačními abnormalitami. Naděje jsou vkládány do lepšího pochopení počátečních zásahů do imunitní tolerance a epiteliální odpovědi vůči mikroorganismům, což bude podkladem pro nové terapeutické možnosti.

1. World J Gastroenterol. 2009 Feb 7; 15 (5): 521–5
  2. (gepi)

N-acetyl-L-cystein v kombinaci s mesalazinem přináší znatelné zlepšení u pacientů trpících ulcerózní kolitidou

Tým vedený Luisem Gonzálesem Guijarrem, profesorem biochemie a molekulární biologie na Univerzitě de Alcalá (UAH), ve spolupráci s farmaceutickou firmou Farmasierra S.L. provedl pilotní studii účinku N-acetyl-L-cysteinu v kombinaci s mesalazinem u pacientů trpících mírnou až středně těžkou ulcerózní kolitidou. Studie přinesla lepší výsledky při použití této kombinace, než má samotná léčba mesalazinem.

Psychologický dopad Crohnovy nemoci na pacienty v remisi

Pacienty s Crohnovou chorobou v remisi trápí nejenom příznaky a obtíže této nemoci, ale mohou trpět například i anxietou nebo depresemi. Protože o vlivu mezi nespecifickými střevními záněty a jejich dopadem na psychiku pacienta nebylo publikováno mnoho studií, rozhodli se to španělští vědci napravit...

Screening ovariální rezervy u neplodných žen

Ovariální rezerva je termín, který se používá k hodnocení kapacity vaječníků. Poskytuje nám informaci o rezervním počtu oocytů, které jsou vaječníky schopny poskytovat k případnému oplodnění.