Ad gloriam medicinae – k jubileu 70 let prof. MUDr. Ivana Čapova, CSc.
Published in:
Rozhl. Chir., 2025, roč. 104, č. 7, s. 273.
Category:
Profesor MUDr. Ivan Čapov je nejen vynikajícím lékařem a průkopníkem ve svém oboru, ale především člověkem s obrovským srdcem, vizionářem, který měnil svět nejen svým věděním, ale i laskavostí a pochopením pro druhé. Jeho inovátorství nespočívá pouze v nových metodách a přístupech v medicíně, ale především ve způsobu, jak přistupuje k lidem – s respektem, empatií a vírou v lepší budoucnost. Věda pro něj nebyla jen řemeslem, ale posláním.
Po stáži v Národním onkologickém centru v Tokiu v roce 2003 zavedl metodu systematické mediastinální lymfadenektomie u bronchogenních nádorů, která se v České republice v té době ještě neprováděla. Dne 1. listopadu 2006 provedl společně s týmem I. chirurgické kliniky první robotickou plicní lobektomii u plicního nádoru nejen v České republice, ale v celé střední a východní Evropě. O tři roky později prezentoval robotickou chirurgii předním ruským profesorům chirurgie v Jekatěrinburgu.
Byl také průkopníkem ve výuce – jako první v České republice zavedl videomediastinoskopii do klinické praxe a podílel se na zavedení simulací do výuky studentů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. V roce 2013 vytvořil první simulační centrum virtuální chirurgie v České republice a o rok dříve laboratoř nácviku praktických dovedností. Simulační centrum funguje dodnes a pořádá řadu simulačních kurzů, o které je mezi mladými lékaři velký zájem. Bohužel jeho snaha o zavedení simulačních kurzů jako nedílné součásti kurikula specializačního vzdělávání chirurgů podle vzoru jiných evropských zemí nebyla dosud naplněna.
Narodil se 30. června 1955 ve Vsetíně. Studium Lékařské fakulty UJEP v Brně úspěšně dokončil a po promoci v roce 1980 nastoupil na I. chirurgickou kliniku LF MU v Brně. Po vojenské službě ve Vojenské nemocnici v Klatovech se vrátil na I. chirurgickou kliniku, kde se postupně vypracoval až na přednostu kliniky, jímž byl v letech 2005–2020.
Během své kariéry získal řadu odborných atestací a titulů, mezi nimi atestaci z hrudní chirurgie a onkochirurgie, titul CSc., habilitaci a profesorské jmenování. Absolvoval prestižní stáže a postgraduální pobyty po celém světě – od Tokia přes Mayo Clinic až po Paříž.
Byl členem výborů řady odborných společností, vč. České chirurgické společnosti ČLS JEP, České onkologické společnosti ČLS JEP a European Society of Thoracic Surgery. Jako hlavní řešitel vedl pět grantových projektů IGA MZd a spolupracoval na dalších 14. Publikoval více než 100 vědeckých článků a přednesl přes 300 přednášek, vč. mnoha na mezinárodních kongresech.
Péče o pacienty byla středobodem jeho profesního života stejně jako jeho rodina, pro kterou je oporou i inspirací. Jeho vášeň pro cestování není jen touhou poznávat svět, ale i objevovat nové perspektivy, kultury a příběhy. A jak lépe završit putování světem než sklenkou dobrého vína? Víno pro něj není jen nápojem, ale kulturou, historií a zážitkem, který se nejlépe sdílí ve společnosti přátel. Jeho smysl pro detail a radost z tvoření se promítaly i do kuchařských knih, ve kterých dokázal propojit vědu s láskou k životu.
Profesor Ivan Čapov nám zanechává víc než jen vědecké poznatky a hodnoty, které nás budou provázet dál. A za to mu patří nekonečný dík.
Drahý Ivane, přejeme Vám do dalších let pevné zdraví, radost, životní elán a mnoho krásných okamžiků – nejen na operačním sále, ale i při cestách za poznáním, se sklenkou dobrého vína či v kruhu těch, které máte rád.
Děkujeme, že jste s námi – a že díky Vám můžeme věřit, že i v medicíně je místo pro velké srdce.
S úctou a přátelstvím
kolektiv I. chirurgické kliniky LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Labels
Surgery Orthopaedics Trauma surgeryArticle was published in
Perspectives in Surgery

2025 Issue 7
Most read in this issue
- Contemporary management of the upper gastrointestinal bleeding
- Acute examination to rule out cervical spine injuries in adults
- Chirurg, profesor a také gurmet
- Basics of laparoscopy on box and virtual simulators I: a 10-year (2014–2024) evaluation from the perspective of the course participants