Analýza internetového vyhledávání v souvislosti s pruritem: Co zajímá pacienty nejčastěji?

3. 9. 2019

Odhady prevalence akutního a chronického pruritu jsou komplikované, neboť jedinci s těmito obtížemi mnohdy nevyhledají lékařskou péči. Případně se nezřídka stává, že pacient sice navštíví lékaře s onemocněním (např. lupénkou), při kterém často trpí svěděním, ale lékaři se s tímto trápením nesvěří. Ukazuje se tak, že mezi lékařem a pacientem mohou existovat značné rozdíly ve vnímání pruritu coby příznaku. Zajímavý bližší pohled na tuto problematiku ve smyslu nejčastěji vyhledávaných témat a termínů souvisejících s uvedeným stavem přináší nedávno publikovaná analýza vyhledávání na internetovém vyhledávači Google.

Inzerce

Popis a cíl analýzy

Cílem německé analýzy, ke které byl použit nástroj Google AdWords Keyword Planner, bylo hodnocení frekvence vyhledávání termínů souvisejících s pruritem a stanovení absolutního počtu hledání během 4 let. Tyto údaje měly přispět k objasnění prevalence pruritu v Německu a poukázat na nejčastější problémy související s touto zdravotní obtíží, s nimiž se lidé v Německu potýkají. Pomocí nástroje Keyword Planner lze odhadnout počet hledání vybraných klíčových slov na měsíční bázi a zjištěné údaje je možné využít například jako součást odborného výzkumu.

Frekvence jednotlivých pojmů

Ve sledovaném období od června 2013 do dubna 2017 bylo zaznamenáno 13 691 470 internetových hledání německých výrazů souvisejících s pruritem. Nejčastěji vyhledávaným výrazem byla neurodermatitida (24,3 %). Laické označení pro psoriázu (Schuppenflechte) se objevilo v 17,8 % hledání a odborný výraz psoriáza ve 13,4 %. Na žebříčku nejhledanějších výrazů následovaly ekzém a vyrážka. Obecné označení svědění (Juckreiz) bylo až šestým nejčastěji hledaným výrazem (2,9 %).

Lokalizace a sezónnost

Specifikace místa projevů svědění byla součástí 14,5 % hledání. Při hodnocení, která lokalizace pruritu je na internetu nejčastěji vyhledávaným tématem, dominoval pruritus celého těla a pruritus anální oblasti.

Analýza sezónních aspektů vyhledávání ukazuje, že téma pruritu je nejaktuálnější v chladných měsících roku (od října do března), zatímco v letním období počet vyhledávání týkajících se těchto obtíží klesá.

Téměř tři čtvrtiny hledání se zaměřily nejen na pruritus samotný, ale také na další aspekty v podobě popisu změn na kůži. Léčby pruritu se týkala necelá 4 % vyhledávání, přičemž mezi hledanými termíny dominovaly mast proti svědění, domácí léčba a krém na svědění.

Vodítko pro precizněji zacílenou péči

Přestože údaje z této analýzy nelze s ohledem na využité nástroje považovat za precizní statistiku, ale pouze za odhad, výsledky mají svou vypovídací hodnotu a jasně naznačují, jaká témata jsou pro osoby trpící pruritem relevantní. Celkový počet hledání ukazuje, že vyhledávání informací týkajících se zdravotního stavu je v Německu běžnou a rozšířenou praxí. Podrobnější a pokročilejší analýzy, ve kterých budou zohledněny i demografické a další údaje, by v budoucnu mohly lépe objasnit, jaké informace jsou důležité pro konkrétní skupiny pacientů a jak optimalizovat péči u jednotlivých diagnóz.

(pak)

Zdroj: Zink A., Schuster B., Rüth M. et al. Medical needs and major complaints related to pruritus in Germany: a 4-year retrospective analysis using Google AdWords Keyword Planner. J Eur Acad Dermatol Venereol 2019 Jan; 33 (1): 151–156, doi: 10.1111/jdv.15200.

Štítky
Dermatologie Dětská dermatologie
Partner sekce
Nejnovější kurzy
Jak na psoriázu v každodenní ambulantní praxi?
Autoři: MUDr. Jan Šternberský, Ph. D.

Postavení topického imunomodulátoru v terapii atopické dermatitidy
Autoři: MUDr. Lucie Jarešová

Topická léčba psoriázy
Autoři: Prim. MUDr. Spyridon Gkalpakiotis, MBA. Ph.D.

Přejít do kurzů
Nejčtenější tento týden Celý článek
Kurzy Doporučená témata Časopisy
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Nemáte účet?  Registrujte se

Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se