Střevní záněty: Novinky
Odborné společnosti
Videorozhovor
Další...

Pacienti se zánětlivým střevním onemocněním prokazují neregulované odpovědi na mikrobiální DNA

Specializace: dětská gastroenterologie gastroenterologie a hepatologie
Téma: Střevní záněty

Vydáno: 3.8.2012

Kritickou úlohou střevního epitelu je jeho schopnost rozlišovat mezi patogeny a komenzály a také schopnost na ně odpovídajícím způsobem reagovat. Nesprávné interakce mezi mikroby a epiteliemi mohou hrát roli u zánětlivých střevních onemocnění (ZSO). V této studii byly analyzovány mikroby a genová exprese u pacientů se ZSO spolu s odpovědí bioptických vzorků mukózy na bakteriální DNA.

Metodika

Biopsie byly odebírány z oblastí colon nepostižených zánětem u zdravých kontrol (ZK), u pacientů s Crohnovou chorobou (CD) a pacientů s ulcerativní kolitidou (UC) v remisi. Bioptické vzorky byly po odebrání zmraženy či kultivovány DNA z Lactobacillus plantarum (LP) či Salmonella dublin (SD). Genová exprese byla analyzována za standardních podmínek a v odpovědi na DNA. Geny byly analyzovány za použití softwaru Ingenuity Pathways. Střevní mikroflóra asociovaná s mukózou byla zkoumána metodou polymorfismu v délce restrikčních fragmentů. Dále byla zpracována frekvence polymorfismu pro jednotlivé nukleotidy NOD2 a TLR9.

Výsledky

Pacienti se ZSO mají alterovanou střevní mikroflóru, zvýšenou expresi zánětlivých genů a zvýšené korelace mezi specifickou genovou expresí a mikroby. Metoda PCA (Principle Component Analysis) ukázala, že pacienti s CD a UC se shodují nezávisle na zdravých kontrolách jak u genové exprese, tak u mikrobiální analýzy. DNA z LP stimulovala protizánětlivé cesty u kontrol a pacientů s UC, ačkoli indukovala upregulaci IL 17A u CD pacientů. U žádné skupiny nebyly nalezeny rozdíly v nukleotidových frekvencích TLR9 a NOD2.

Pacienti s Crohnovou chorobou prokazují změněné odpovědi na bakteriální DNA. Tato zjištění ukazují, že odpověď střevního epitelu na bakteriální DNA může pravděpodobně záviset nejen na specifickém typu bakteriální DNA, ale také na pacientovi.

(dak)

Zdroj: Hotte N. S. C., Salim S. Y., Tso R. H., Albert E. J., Bach P., et al. (2012) Patients with Inflammatory Bowel Disease Exhibit Dysregulated Responses to Microbial DNA. PLoS ONE 7 (5): e37932; doi: 10.1371/journal.pone.0037932

Vliv imunosupresivní terapie na imunitní odpověď na pneumokokovou vakcinaci u pacientů se zánětlivým střevním onemocněním

Se stále častějším použitím imunomodulátorů a inhibitorů TNF-alfa v terapii zánětlivých střevních onemocnění (IBD) je doporučováno v rámci prevence vzniku oportunní pneumonie očkování proti pneumokoku.

Atypický fenotyp u pediatrických pacientů s UC

Stanovení definitivní diagnózy ulcerózní kolitidy (UC) u dětí může být někdy velice svízelné. Izolovaná kolitida s jistými překryvnými znaky může být totiž u pediatrických pacientů s Crohnovou nemocí (CD) častým jevem, stejně tak jako není neobvyklý ani atypický fenotyp u UC.

Význam calprotectinu pro sledování aktivity zánětu u pacientů s IBD

Kalciumvazebný protein calprotectin je citlivým a specifickým ukazatelem přítomnosti střevního zánětu. Vyšetření calprotectinu umožňuje rozlišit pacienty s nespecifickými střevními záněty (inflammatory bowel disease, IBD) od syndromu dráždivého tračníku s podobnými příznaky, ale především umožňuje pravidelné objektivní a neinvazivní sledování pacientů s IBD.