Střevní záněty: Novinky
Odborné společnosti
Videorozhovor
Další...

Nové poznatky ve výzkumu probiotik

Specializace: dětská gastroenterologie gastroenterologie a hepatologie
Téma: Střevní záněty

Vydáno: 31.8.2010

Nové poznatky ve výzkumu probiotik

V březnovém čísle časopisu Current Opinion in Gastroenterology byl publikován zajímavý a podrobný přehledný článek zabývající se nejnovějšími poznatky v oblasti probiotik. Příznivé účinky probiotik na zdraví a jejich pozitivní role v prevenci a léčbě nemocí jsou všeobecně známé. I přes ne zcela jasný mechanizmus jejich účinku neustále roste poptávka po probioticích a jejich využití v klinické praxi či potravinovém průmyslu.

Probiotika byla poprvé popsána v roce 1965 jako selektivní nepatogenní živé mikroorganizmy, některé tvořící součást komenzální flóry, které příznivě ovlivňují zdraví hostitele a prevenci či léčbu nemocí. V současné době jsou probiotika definována jako živé mikroorganizmy, které hostiteli poskytují zdravotní výhody, pokud jsou užívána v dostatečném množství jako součást potravy.

Za posledních pár let došlo k výraznému pokroku ve výzkumu probiotik, jehož cílem je zejména ozřejmit mechanizmus jejich účinku. Různé genomické a proteomické studie odhalují geny a proteiny podílející se na adaptaci probiotik v těle hostitele. Studie na buněčných kulturách a zvířecích modelech zdůrazňují úlohu probiotik při vývoji střeva, výživě, udržení mikrobiální rovnováhy, jejich cytoprotektivní efekt, bariérovou funkci a roli v oblasti přirozené imunity či zánětu. Co je však nejdůležitější, bylo popsáno také několik nových faktorů odvozených od probiotik, které jsou odpovědné za regulaci signálních drah hostitele, a zprostředkovávají tak jejich působení.

Článek poskytuje přehled nových poznatků od ledna 2008, pokroky v klinické praxi a nové údaje týkající se mechanizmu působení probiotik. Soustřeďuje se zejména na 2 oblasti, které nejvíce pomohly porozumět účinkům probiotik na molekulární úrovni, a to genomovou analýzu a funkční studie faktorů odvozených od probiotik.

(mik)

1. Curr Opin Gastroenterol. 2010 Mar; 26 (2): 95–101.

Kapslová endoskopie v dětském věku

Kapslová endoskopie (CE) je bezpečná a užitečná metoda i u dětí s hmotností pouze 11,5 kg, uvádí závěry retrospektivní studie publikované v časopise Gastrointestinal Endoscopy. Autoři stude pod vedením dr. Noela z Medical College of Wisconsin v Milwaukee vyhodnocovali 123 po sobě následujících vyšetření kapslových endoskopií provedených u 117 pacientů.

Peristomická dermatitida

Peristomická dermatitida často postihuje kůži v okolí vyústění stomie. Tyto komplikace ale mnohdy pacienti lékaři neohlašují a dermatitida zůstává neléčená i roky, přestože významně ovlivňuje zvládnutí chirurgického výkonu, následnou rekonvalescenci pacienta a také kvalitu života.

Úloha fekálního kalprotektinu v predikci relapsu Crohnovy nemoci a ulcerózní kolitidy

Kalprotektin je leukocytární protein, který se uvolňuje z leukocytů po jejich aktivaci. Obsah kalprotektinu ve stolici tedy koreluje s množstvím leukocytů vyloučených do střevního lumen. Vyšetření fekálního kalprotektinu je neinvazivní a jednoduchou diagnostickou metodou, která slouží k odlišení funkčních a organických poruch gastrointestinálního traktu.