Střevní záněty: Novinky
Odborné společnosti
Videorozhovor
Další...

Nové možnosti léčby zánětlivých střevních onemocnění

Specializace: dětská gastroenterologie gastroenterologie a hepatologie
Téma: Střevní záněty

Vydáno: 20.11.2010

Nové možnosti léčby zánětlivých střevních onemocnění

Přenos krátkých úseků RNA do buněk se stává velice populárním objektem výzkumu z důvodu jeho potenciálního terapeutického využití. Nicméně otázkou nadále zůstává, jak transfer do cílových buněk v živém organizmu uskutečnit. Vědci z Georgia Institute of Technology vyvinuli novou metodu umožňující dodání malých částí genetického materiálu do těla pacientů s cílem zlepšit léčbu zánětlivých střevních onemocnění (IBD). Tuto novou metodu blíže popsali v časopise Nature Materials.

Autoři vložili krátké úseky RNA do tzv. thioketalových nanopartikulí, které pak perorálně podávali myším s ulcerózní kolitidou. Tyto nanopartikule chrání malé interferující RNA (siRNA) před nepříznivým prostředním gastrointestinálního traktu (GIT) a směřují přímo do zánětlivé tkáně střeva. Jsou vyrobeny tak, aby byly stabilní jak v kyselém, tak i zásaditém prostředí.

K uvolnění částí RNA dochází v přítomnosti reaktivních forem kyslíku (tzv. kyslíkových radikálů), které se nacházejí v oblasti zanícené tkáně GIT u IBD. To pak umožňuje jejich striktně lokální působení a eliminuje tak závažné nežádoucí účinky vznikající při injekčním podání siRNA do systémového oběhu. Partikule byly vyrobeny z nového polymeru (1, 4-phenyleneacetone dimethylene thioketal – PPADT) o velikosti přibližně 600 nanometrů, což je pro perorální podání optimální.

V konkrétním experimentu na myším modelu byly podávány thioketalové nanopartikule obsahující siRNA inhibující prozánětlivý cytokin – tumor nekrotizující faktor alpha (TNF-α). Dostaly se tak přímo do tlustého střeva myší, kde snížili produkci tohoto cytokinu. Vzorky tkáně tlustého střeva léčeného tímto způsobem vykazovaly neporušený epitel, dobře definované krypty a minimální známky zánětu, tedy znaky toho, že tlusté střevo bylo chráněno před rozvojem ulcerózní kolitidy.

Autoři v současné době pracují na zvýšení rychlosti rozpadu nanopartikulí a posílení jejich reaktivity s kyslíkovými radikály. Plánují také provést biodistribuční studii, která by podrobně mapovala putování nanopartikulí organizmem. V budoucnu by thioketalové nanopartikule mohly sehrávat významnou roli v léčbě řady onemocnění GIT spojených se střevním zánětem, včetně malignit, IBD a virových střevních infekcí.

(mik)

1. Wilson D. S., Dalmasso G., Wang L., Sitaraman S. V., Merlin D., Murthy N.: Orally delivered thioketal nanoparticles loaded with TNF-α-siRNA target inflammation and inhibit gene expression in the intestines. Nat Mater. 2010; 9 (11): 923–928.

Komorbidity u syndromu dráždivého tračníku

U pacientů se syndromem dráždivého tračníku (IBS) se často setkáváme s přidruženými negastrointestinálními příznaky, tzv. komorbiditami, které významně zvyšují náklady na zdravotní péči. Cílem studie amerických autorů proto bylo určit, jestli mají pacienti s IBS vyšší riziko specifických negastrointestinálních poruch, nebo vykazují spíše všeobecnou tendenci stěžovat si na více symptomů.

Riziko pozdějšího chirurgického výkonu u dětí s Crohnovou chorobou

Podle výsledků americké studie provedené pod vedením doktora LeLeika nevedlo časné zahájení imunomodulační terapie ke snížení rizika pozdějšího chirurgického výkonu v dutině břišní. Autoři se ve své práci podrobněji zabývali prediktory chirurgického výkonu u dětí s Crohnovou chorobou.

Jsou za syndrom dráždivého tračníku odpovědné infekce?

Syndrom dráždivého tračníku (IBS) se řadí k funkčním poruchám gastrointestinálního traktu. Podobně se po dlouhá léta pohlíželo i na vředovou chorobu gastroduodena, než bylo prokázáno, že klíčovým etiologickým agens pro vznik této nemoci je bakterie Helicobacter pylori....