Střevní záněty: Novinky
Odborné společnosti
Videorozhovor
Další...

MR enterografie snižuje radiační zátěž u pacientů se záněty tenkého střeva

Specializace: dětská gastroenterologie gastroenterologie a hepatologie
Téma: Střevní záněty

Vydáno: 11.2.2010

MR enterografie snižuje radiační zátěž u pacientů se záněty tenkého střeva

Magnetická rezonance (MR) je efektivním nástrojem pro hodnocení stavu a monitoring léčby u pacientů s Crohnovou chorobou. Předností MR enterografie je, že nevystavuje pacienty riziku zvýšeného radiačního záření. Takto uzavřela výhodnost užití MR enterografie v praxi studie provedená na lékařské fakultě Warrena Alperta University v americkém městě Providence. Výsledky studie byly oficiálně prezentovány na výroční schůzi ARRS v Bostonu konané 26. až 30. dubna 2009.

„MR enterografie je vyšetření zaměřené na tenké střevo. Studie pozorovala 100 pacientů očima patnácti lékařů,“ uvedl doktor David Grand, vedoucí studie. „Téměř sto procent lékařů potvrdilo, že výsledky získané metodou MR byly užitečné a lze podle nich řídit další léčbu pacienta. Pacienti sami mají mnohem raději MR nežli CT,“ dodal. Také přislíbil, že studie bude pokračovat dále.

Doktor Grand dodává, že Crohnova nemoc typicky vzniká u mladých lidí a doprovází je doživotně. To znamená mimo jiné nutnost podstoupit mnoho vyšetření. „Právě mladí pacienti jsou v součtu často ozářeni během četných RTG vyšetření dávkou, která již může mít docela nebezpečné následky. Pacientům se navíc podává potenciálně toxická, ale velmi účinná biologická léčba,“ vysvětluje doktor Grand. Magnetická rezonance podle jeho slov pomáhá stanovit, zdali je tato léčba úspěšná, aniž je pacient vystaven další radiaci.

MR enterografie přináší stejně podrobnou informaci o rozsahu postižení tenkého střeva jako CT. Lékaři ale věří, že je lepší než CT k odlišení chronického a akutního poškození, a navíc bez nutnosti pacienta ozářit. Správně posoudit, zda je nemoc spíše chronická, nebo akutní, je kruciální vzhledem k výběru terapeutických technik. Magnetická rezonance je jednoduše spolehlivější k indikaci chirurgických zákroků.

„Mnoho lékařů používá MR k diagnostice a monitorování léčby pacientů s Crohnovou chorobou. Magnetická rezonance přináší okamžitý a trvalý přínos k managementu této nemoci, a to bez ohrožení pacientů radiací,“ shrnul závěrem vedoucí studie.

(shmt)

• American Roentgen Ray Society (2009, May 1). MR Enterography Eliminates Unnecessary Radiation Exposure In Patients With Small Bowel Disease

Transplantace tenkého střeva

Transplantace tenkého střeva nabízí naději na prodloužení délky života a zlepšení jeho kvality dospělým i dětem se selhávající funkcí střeva a život ohrožujícími komplikacemi dlouhodobé totální parenterální výživy...

MR enterografie eliminuje zbytečnou radiační zátěž u pacientů s nespecifickým střevním zánětem

Podle studie prováděné na Lékařské fakultě Brownovy univerzity v Providence je MR enterografie efektivním pomocníkem při evaluaci klinického stavu a dosavadní terapie u pacientů s Crohnovou nemocí, aniž by bylo nutné pacienty vystavit zbytečné radiační zátěži.

Využití probiotik v klidové fázi přispívá ke zlepšení stavu střevní sliznice na myším modelu kolitidy

Podle nové studie může probiotikum obsahující bakterii Bacillus polyfermenticus pomoci myším zbavit se následků kolitidy. Dochází k tomu díky vlivu na angiogenezi a zlepšení hojení ran střevní sliznice. Angiogenní efekt B. polyfermenticus na intestinální mikrovaskulární endoteliální buňky je zprostředkován pomocí IL-8.