Onkologická léčba: Novinky

Specializace: dětská onkologie onkologie
Téma: Onkologická léčba

Vydáno: 5.5.2010

Zelenina a vitamíny mohou snižovat riziko rakoviny plic

Podle studie amerických autorů  (Belinsky et al.) zveřejněné 12. ledna 2010 v časopise Cancer Research může strava bohatá na listovou zeleninu a vitamíny sloužit u aktivních i dřívějších kuřáků jako ochrana před rozvojem rakoviny plic.

Výzkumníci vyšetřovali u kohorty 1 101 aktivních i bývalých kuřáků sputum na přítomnost a četnost genetických abnormalit vzniklých metylací. Aberantní genová metylace je formou epigenetické změny a hraje pravděpodobně zásadní roli v nádorové transformaci. Vyšetření sputa na genetické změny způsobené metylací je neinvazivní a levná metoda s vysokou senzitivitou, užívaná zatím spíše experimentálně jako marker v časném screeningu rakoviny plic.

Zároveň autoři rozdělili účastníky studie do 21 skupin podle jejich výživových zvyklostí. Ukázalo se, že účastníci studie, kteří pravidelně konzumovali stravu bohatou na zeleninu a listovou zeleninu, měli ve sputu významně nižší množství aberantně metylované DNA. Ve sputu konzumentů multivitaminových doplňků s vitamínem C, karotenoidy, luteinem, listovou kyselinou a vitamíny A a K bylo rovněž zjištěno významně nižší množství epigenetických transformací.

Na vztah nízkého příjmu kyseliny listové v potravě a zvýšeného rizika nádoru plic u aktivních i bývalých kuřáků ukazovaly i dřívější studie. Naopak známá studie ATBC (Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention Trial), publikovaná roku 1996, která zkoumala vliv beta-karotenu a vitamínu E, ukázala dokonce mírně zvýšené riziko vzniku nádoru u kuřáků užívajících preparáty s beta-karotenem.

Autoři studie věří, že další výzkum metylace a konkrétních mechanismů protektivních vlivů vitamínů a mikronutrientů může vést k úspěchu cílených strategií v prevenci nádorových onemocnění.

(jav)

Stidley C. A., Picchi M. A., Leng S., Willink R., Crowell R., Flores K. G., Kang H., Byers T., Gilliland F. D., Belinsky S. A.: Multi-Vitamins, Folate, and Green Vegetables Protect Against Gene Promoter Methylation in the Aerodigestive Tract of Smokers. Cancer Research 2010. Publikováno on-line před tiskem dne 12. ledna 2010.

Porovnání prognostických modelů u pacientů s renálním karcinomem

V léčbě pokročilého renálního buněčného karcinomu došlo v posledních letech k zásadním změnám a Sunitinib se stal standardem v léčbě první linie. Studie nedávno uveřejněná v časopise BMC Cancer se zaměřila na prognostický význam některých vstupních charakteristik pacienta a jejím cílem bylo porovnat výsledky této stratifikace rizika se zavedeným modelem Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC).

Asymetrické dělení u buněk nádorových populací

Američtí vědci z National Cancer Institute (NCI) identifikovali nový způsob buněčného dělení u nádorových buněk plicního karcinomu, který poskytuje nový pohled na regulaci vzniku nádoru, jeho sebeobnovu a růst. Výsledky byly publikovány v časopise PNAS online v lednu tohoto roku.

Britská studie dokládá, že skríning rakoviny prsu zachraňuje životy

Pravidelný mamografický skríning zachrání dva životy na každou jednu ženu, která byla v důsledku tohoto skríningu léčena zbytečně. Vyplývá to z výsledků britské studie, která tak přispěla k všeobecné kontroverzi na téma skríningových programů.