Onkologická léčba: Novinky

Specializace: dětská onkologie onkologie
Téma: Onkologická léčba

Vydáno: 21.12.2013

Vědci odhalili nové výhodné vlastnosti exemestanu

Exemestan, steroidní inhibitor aromatázy užívaný při léčbě karcinomu prsu pozitivního na estrogenové receptory, má podle nových poznatků vedle schopnosti inhibice hormonální tvorby rovněž protektivní vlastnosti a je schopen ochránit buňky před poškozením UV zářením, zánětlivým procesem a jinými nepříznivými vlivy. Alespoň to tvrdí nedávno provedená americká studie.

Podle studie publikované v minulém roce v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences je účinnost exemestanu v terapii karcinomu mammy pravděpodobně výsledkem více mechanismů než jen inhibice produkce pohlavních hormonů. Pokud by se tato teorie potvrdila, nabízela by se možnost využití této látky při léčbě dalších onemocnění, a to i u mužské populace.

Autor studie Paul Talalay, M.D., přirovnal molekulu exemestanu k sulforafanu, látce obsažené v brukvovité zelenině, která vykazuje antioxidační vlastnosti a působí jako induktor v organismu obsažených protektivních enzymů fáze 2. Ty chrání buňku před poškozením DNA nepříznivými vlivy, včetně těch kancerogenních. Vědci testovali účinky exemestanu na více typech buněk z různých orgánů, a to myších i lidských. Přidání exemestanu k testovaným vzorkům vedlo ke zvýšení aktivity protektivních enzymů fáze 2, a to ve všech buněčných typech, podobně, jako je tomu v případě užití sulforafanu.

V případě lidských buněk retiny vykazoval exemestan antioxidační vlastnosti. Kyslíkové radikály jsou přitom příčinou věkem podmíněné makulární degenerace. Podobně byly potvrzeny i protektivní vlastnosti exemestanu při ochraně buněk před poškozením UV zářením, a to využitím myších kožních buněk, které byly vystaveny působení exemestanu den před vlastním ozářením.

Exemestan je podle americké FDA v současnosti užíván desítkami tisíc žen, a to s minimálními vedlejšími účinky. Zdali bude možné ho s úspěchem uplatnit i v terapii jiných onemocnění napoví další provedené studie.

(veri)

Zdroj: Liu H., Talalay P. Relevance of anti-inflammatory and antioxidant activities of exemestane and synergism with sulforaphane for disease prevention. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2013; DOI: 10.1073/pnas.1318247110

Olivový olej může příznivě ovlivnit léčbu ER pozitivního karcinomu prsu

Extra panenský olivový olej podporuje účinky inhibitorů aromatázy, vede k apoptóze a brání proliferaci MCF-7 buněk estrogen-receptor (ER) pozitivního karcinomu prsu.

CT řízená perkutánní kryoablace v léčbě lokální recidivy renálního karcinomu

Perkutánní kryoablace se podle americké série případů jeví jako bezpečná a účinná ledvinu zachovávající metoda léčby při lokální recidivě renálního karcinomu po parciální nefrektomii.

Sunitinib vedl k dramatické redukci velikosti jaterní metastázy renálního karcinomu – kazuistika

Sunitinib byl vyvinut jako biologická cílená léčba a v současné době je zařazen do terapeutických protokolů u pokročilého renálního karcinomu (RCC).