Onkologická léčba: Novinky

Specializace: dětská onkologie onkologie
Téma: Onkologická léčba

Vydáno: 31.10.2010

Studium protilátek přispívá k vývoji onkologických léčiv

Studie publikovaná v srpnovém čísle časopisu Science Signaling ukazuje, že geny fosfatidylinositol-3-kinázové rodiny (PI3K) hrají důležitou roli ve vývoji B-lymfocytů. Přítomnost PI3K je nezbytnou podmínkou tvorby protilátek B-lymfocyty ve slezině a v lymfatických uzlinách.

Význam PI3K pro onkologii

PI3K se účastní mnoha buněčných procesů. Podílí se na signalizaci řídící buněčný růst, proliferaci i buněčný transport. Jelikož poruchy těchto mechanismů vedou k nádorové transformaci, jsou PI3K mezi nejvíce sledovanými cíli ve farmaceutickém průmyslu.

Různé typy PI3K

PI3K enzymy se skládají z regulační a katalytické podjednotky, která existuje ve čtyřech izoformách (p110 alfa, p110 beta, p110 gama a p110 delta). Právě mutace izoformy p110 alfa nacházíme u řady nádorových procesů včetně nádoru prsu a kolorektálního karcinomu. V současné době se pro léčbu malignit zkoušejí léky inhibující aktivitu všech čtyř izoforem. Objasnění dosud neznámé účasti p110 alfa izoformy PI3K v buňkách imunitního systému naznačuje, že specifická inhibice této izoformy by mohla mít významný protinádorový účinek bez narušení imunity.

Výskyt a funkce izoforem PI3K určuje potenciální využití cílené léčby

Pouze buňky imunitního systému vytvářejí PI3K s podjednotkami p110 gama a p110 delta. Proto patří tyto molekuly k potenciálním cílům terapie autoimunitních a zánětlivých onemocnění. Zablokování pouze podjednotky p110 alfa B lymfocyty nijak neovlivní, na rozdíl od zablokování p110 beta nebo p110 gama. Inhibice p110 delta vede k poklesu produkce protilátek, čehož je možné využít v redukování nadměrných imunitních odpovědí. Současná inhibice genů pro p110 alfa a p110 delta zabrání vývinu B-lymfocytů. U myší, kterým chyběly geny pro p110 alfa a p110 delta, neobsahovala slezina ani lymfatické uzliny žádné B-lymfocyty a v krvi nebyly přítomny protilátky.

Protinádorová léčba

Možnost působit selektivně pouze na určitou izoformu PI3K znamená dobrou výchozí pozici pro vývoj léčiv. V případě nádorových onemocnění je žádoucí útlum pouze PI3K s podjednotkou p110 alfa. Specifická inhibice této izoformy bez ovlivnění izoformy p110 delta zaručuje nižší toxicitu pro imunitní systém.

(blš)

Ramadani F, Bolland DJ, Garcon F, Emery JL, Vanhaesebroeck B, Corcoran AE, Okkenhaug K. The PI3K Isoforms p110α and p110δ Are Essential for Pre–B Cell Receptor Signaling and B Cell Development. Sci Signal 2010;3:ra60; doi: 10.1126/scisignal.2001104

Nový krevní test může pomoci v detekci plicního karcinomu

Ve Spojených státech je již přibližně rok dostupný nový krevní test určený k detekci plicního karcinomu a očekává se, že se brzy rozšíří také do Evropy. Test je cílený na vysoce rizikovou populaci, například na těžké kuřáky.

Snižují bisfosfonáty riziko rakoviny prsu?

Podle závěrů dvou velkých kohortových studií mají ženy, které užívají bisfosfonáty, o třetinu nižší riziko onemocnění invazivním nádorem prsu. Pacientky, které při léčbě osteoporózy bisfosfonáty nádorem prsní žlázy onemocněly, měly lepší prognostické parametry než neléčené ženy.

Předoperační radioterapie ovlivňuje sexuální funkce u mužů s karcinomem rekta

Sexuální dysfunkce, která se vyvine u mužů léčených pro rakovinu rekta, je většinou způsobena operací. Nejnovější výzkumy však ukazují, že svou roli hraje také předoperační radioterapie.