Léčba alergie: Novinky

Genetika astmatu: nová subpopulace lymfocytů

Specializace: praktické lékařství pro děti a dorost
Téma: Léčba alergie

Vydáno: 12.3.2011

Genetika astmatu: nová subpopulace lymfocytů

Které geny ovlivňují astma?

Geny ovlivňující patogenezi astmatu můžeme zkráceně rozdělit do dvou velkých kategorií. První skupina ovlivňuje zánětlivé procesy a druhá hraje klíčovou roli v remodelaci dýchacích cest. Je však nutné zmínit, že většina z nich, pokud ne všechny, hraje komplexní roli a ovlivňuje oba hlavní procesy vzniku onemocnění. Je obtížné studovat úlohu těchto genů odděleně, pro popis jejich funkce je to však žádoucí.

Další kousek do skládačky

Diferenciace Th-buněk hraje důležitou roli v patogenezi astmatu. V nedávné době byla objevena nová subpopulace Th-lymfocytů, a to Th17. Původně se předpokládalo, že jejím hlavním úkolem je zprostředkování autoimunitní odpovědi. Některé nedávné výzkumy však naznačují, že Th17 by mohly hrát významnou roli v zánětlivých procesech kritických pro vznik astmatu.

Role genových polymorfizmů

U astmatických pacientů nalézáme ve sputu zvýšenou koncentraci IL-17, což je cytokin produkovaný lymfocyty Th17. V nedávné studii Kawaguchi a spol. objevili substituci His161Arg v genu kódujícím tento cytokin, která je spojena s jistou ochranou proti vzniku astmatu. Podle jejich studií in vitro tento polymorfismus také blokuje schopnost IL-17 inaktivovat protein kinázu MAPK (mitogen-activated protein kinase), a tudíž funguje jako přirozený agonista.

Th17 ovlivňují hladinu IgE

Dalším významným cytokinem produkovaným Th17 je IL-21, který pomáhá jejich diferenciaci a některým efektorovým funkcím. IL-21 také reguluje syntézu IgE a jeden z jeho polymorfizmů je spojen s vyššími hladinami IgE a vznikem astmatu, což je pravděpodobně zprostředkováno ovlivněním struktury mRNA. Jelikož Th17 potlačují vývoj a funkce regulačních T-buněk, je důvodné se domnívat, že by mohly hrát klíčovou úlohu v patogenezi astmatu, jistě je však zapotřebí dalších výzkumů.

(tms)

Zdroj: Kumar A., Ghosh B.: Genetics of asthma: a molecular biologist perspective. Clin Mol Allergy. 2009; 7: 7; doi: 10.1186/1476-7961-7-7

Spojitost mezi suicidalitou a alergickou rhinitidou

Je známým faktem, že na jaře dochází k většímu počtu sebevražd než v ostatních ročních obdobích. Proč tomu tak je, není ovšem zcela objasněno. Bylo by tu jedno eventuální vysvětlení, a to sice možná spojitost s výskytem sezonní pylové alergie.

Pozvánka na sympozium ALERGIE 2011 - "pověry, mýty, fakta"

Kolegyně a kolegové, s jarem se blíží pylová sezóna a s ní i naše tradiční setkání ALERGIE 2011. Přijďte se s námi zamyslet nad pověrami, mýty a fakty v naší každodenní praxi.

Alergie na mobilní telefon?

Popularita mobilních telefonů během posledních deseti let celosvětově dramaticky vzrostla. Kombinace tohoto faktoru a nabídek mobilních operátorů na neomezená volání za fixní cenu vedla v poslední době k nárůstu výskytu lokálních alergických reakcí na kovové části mobilního telefonu obsahující nikl sulfát a šestimocný chrom.