Hojení ran: Kazuistiky
Standardy péče

Úloha senescentních buněk v procesu hojení

Specializace: dětská chirurgie chirurgie všeobecná interní lékařství praktické lékařství pro dospělé
Téma: Hojení ran

Vydáno: 5.4.2015

Úloha senescentních buněk v procesu hojení

Senescence neboli stárnutí je stadium buněčného života, při kterém buňka ztrácí svoji schopnost dělení. Mění své morfologické vlastnosti, zůstává však stále metabolicky aktivní a nezaniká.

Množství senescentních buněk se v organismu v průběhu jeho stárnutí zvyšuje. Tyto buňky produkují zánětlivé cytokiny, chemokiny, růstové faktory a proteázy, které jsou obviňovány ze vniku degenerativních onemocnění, jako je artritida, ateroskleróza nebo rakovina. Nová studie publikovaná v prosincovém online vydání časopisu Developmental Cell přináší zcela nový pohled. Z jejích závěrů vyplývá, že senescentní buňky mohou hrát i významnou pozitivní roli v procesu hojení ran, a to díky faktoru, který tyto buňky produkují.

Vědcům se na myším modelu podařilo zjistit, že po vzniku kožní rány se řada endoteliálních buněk a buněk produkujících kolagen dostává do senescentního stadia rychleji než v nepoškozené tkáni. Senescentní buňky urychlují uzavírání rány díky sekreci růstového faktoru PDGF-AA. Topická aplikace rekombinantního PDGF-AA na rány myší, které měly geneticky zablokovanou senescenci, umožnila normální zhojení jejich dříve se nehojících ran.

Senescentní buňky byly přítomné v ráně jen po krátký čas při hojení tkáně. Tím se hojící se rány zásadně liší od starých tkání nebo chronických defektů, ve kterých jsou senescentní buňky přítomny trvale. Regulace sekrece PDGF-AA v průběhu času může být onou hranicí mezi prospěchem a nežádoucím působením senescentních buněk.

Objasnění všech vlivů senescence na lidský organismus je zásadní pro nasměrování dalšího výzkumu. Možnost zablokovat proces senescence je označována jako slibný postup v prevence rakoviny u mladých lidí i rozvoje degenerativních onemocnění. Nová studie ukazuje, že bude zapotřebí zaměřit se současně i na využití pozitivních dopadů senescence.

(raf)

Zdroj: Demaria M., Ohtani N., Youssef S. A., et al. An essential role for senescent cells in optimal wound healing through secretion of PDGF-AA, Dev Cell. 2014 Dec 22; 31 (6): 722–33. doi: 10.1016/j.devcel.2014.11.012. Epub 2014 Dec 11.

Ohodnoťte článek:     3,2/5, hodnoceno 19x

Estrogen by mohl podporovat protizánětlivé pochody při hojení ran

Experimentální studie ukázala, že podávání estrogenu zvyšuje množství protizánětlivých makrofágů v ráně zasahující celou tloušťku kůže. Pro hojení ran má však větší přínos dostatečný přísun bílkovin ve stravě.

Topicky aplikovaný propolis může urychlovat hojení diabetických bércových vředů

První pilotní studie u lidí ukázala, že včelí produkt propolis aplikovaný jednou týdně může při dobré snášenlivosti zrychlovat hojení diabetických bércových vředů.

Onemocnění koronárních tepen a jeho vliv na přežití pacientů s diabetem mellitem 2. typu a Charcotovou osteoartropatií

Charcotova osteoartropatie (ChO) je raritní komplikací syndromu diabetické nohy. Souvisí s chronickým zánětem postižené končetiny a vede k rozsáhlým muskuloskeletálním změnám. Autoři z německého Frankfurtu nad Mohanem se na pacienty s ChO zaměřili ve svém výzkumu a pokusili se zjistit, jaké mají komorbidity, procento amputací, výskyt bércových vředů a dalších onemocnění.