Hojení ran: Kazuistiky
Standardy péče

Matematický model ischemické rány

Specializace: dětská chirurgie chirurgie všeobecná interní lékařství praktické lékařství pro dospělé
Téma: Hojení ran

Vydáno: 21.2.2010

Matematický model ischemické rány

Matematické modelování může napomoci implementovat nové postupy a strategie v léčbě a hojení chronických ran. Výsledkem biomedicínského výzkumu odborníků z Ohio State University bylo vytvoření modelu špatně se hojících ran ischemického typu, což je běžná komplikace hojení ran u nemocných s diabetem, vysokým krevním tlakem či obezitou.

Geometrie rány je složitá. Jedná se o trojrozměrný model a je nutné brát v potaz celkový prostor rány, jakož i časový rozměr všech fází hojení. Dnešní matematický model simuluje rány u zdravých jedinců, stejně jako chronické ischemické rány. Výsledky jsou srovnatelné s biologickým testováním a reflektují obecné závěry: normální rána se uzavře za 13 dnů, zatímco u ischemické rány se zhojí pouze 25 % za 20 dní. U normálních ran je vyšší koncentrace proteinů a působků podporujících její hojení. Naproti tomu ischemická rána (nedostatečně prokrvená a okysličená) má delší zánětlivou fázi a nedochází ke standardní kaskádě dějů v procesu hojení.

Nový matematický model představuje zjednodušený souhrn parciálních diferenciálních rovnic. Zahrnuje data odvozená ze zvířecího modelu testování na kůži prasat, jakož i výpočty různých buněčných a látkových pochodů v procesu hojení. Proměnné hodnoty v prvních dvou fázích zahrnují koncentrace kyslíku a růstových faktorů, hustotu bílých krvinek a fibroblastů a revaskularizaci rány. Dále se přihlíží k časovému průběhu funkce extracelulární matrix v procesu hojení. Matematické algoritmy by měly napomoci přesněji určit, kdy je vhodné provést jaký typ léčby. Lze zkoumat i vliv tlaku na ránu, což je problém typický například pro vředové rány u diabetu.

V USA odhadem existuje asi 6,5 milionu pacientů, kteří trpí následky chronických nehojících se ran a z nichž mnohým hrozí amputace končetiny jako důsledek neadekvátní léčby. Očekává se, že aplikace matematického modelu zkrátí dobu časově náročného preklinického testování a systému pokus-omyl na zvířatech při hodnocení studií v prevenci, diagnóze a léčbě komplexních chronických ran.

(thom)

Zdroj: PNAS 2009(September 29);106(39):16782-16787. DOI: 10.1073/pnas.0909115106

Účinek profylaktické dávky nízkomolekulárních heparinů na hojení ran

Hluboká žilní trombóza se i ve vyspělých zdravotnických zemích vyskytuje u 50–70 % pacientů, kteří podstoupili velký chirurgický či ortopedický zákrok a nebyla jim profylakticky podávána antitrombotika. Podávání nízkomolekulárních heparinů však kromě profylaxe trombóz může způsobovat i komplikace v hojení ran.

Keloidní jizvy mohou být spojeny se zkrácením telomer

Keloidní jizvy jsou noční můrou všech zdravotníků, kteří ošetřují rány. Při dlouhodobém pozorování se podařilo prokázat, že jejich dědičnost je autozomálně dominantní s neúplnou penetrancí. Výzkum italských vědců publikovaný v odborném medicínském časopise BMC Medical Genetics prokázal, že by jejich vznik mohl být spojen i se zkrácenými telomerami chromozomů.

Hydrogel, či larvy v léčbě bércového vředu?

Bércové vředy se ošetřují chirurgickým odstraněním mrtvé tkáně z povrchu vředu. Debridement spolu s hydrogelem hraje hlavní úlohu v hojení tohoto typu rány. Naproti tomu použití larev v hojení bércových vředů přináší rychlé odstranění tkáně a podporu hojení a snížení rizika následné infekce rány.