Biologická léčba: Novinky
Odborné společnosti

Biosimilární léčiva a jejich pozice v léčbě nespecifických střevních zánětů

Specializace: dermatologie dětská dermatologie dětská revmatologie revmatologie
Téma: Biologická léčba

Vydáno: 30.7.2016

Biosimilární léčiva a jejich pozice v léčbě nespecifických střevních zánětů

V mnoha oborech medicíny jsou dnes již běžně používaná tzv. biologická léčiva, což jsou látky, které na různých úrovních ovlivňují regulační mechanismy organismu. Patří mezi ně hormony, enzymy, monoklonální protilátky a další. Jejich výroba začala v 80. letech 20. století, zatím je registrováno 200 biologických léčiv a dalších 400 je ve fázi výzkumu. Poté, co registrovanému originálnímu biologickému léčivu vyprší patentová ochrana, je možné na trh uvést látky biologicky podobné, tzv. biosimilární léčiva.

Definice navržená Evropskou lékovou agenturou (EMA) říká, že biosimilární léčiva jsou ekvivalentní originálním molekulám, od kterých se neliší bezpečností, fyzikálně-chemickými vlastnostmi ani účinností. V případě biologické léčby se však jedná o velmi složité molekuly, proto není možné garantovat, že mají opravdu zcela shodné vlastnosti.

Studie PLANETAS

V roce 2013 EMA vydala registraci první biosimilární monoklonální protilátce, molekule CT-P13 (biosimilární infliximab). Stalo se tak mimo jiné na základě klinické studie porovnávající farmakokinetiku CT-P13 a originálního infliximabu u pacientů s ankylozující spondylitidou (PLANETAS – Programme Evaluating the Autoimmune Disease Investigational Drug CT-P13 in Ankylosing Spondylitis Patients). Závěrem této studie bylo, že farmakokinetické profily biosimilárního infliximabu CT‑P13 a originálního přípravku jsou ekvivalentní, stejně jako účinnost a bezpečnost léčby do 30. týdne jejího trvání.

Studie PLANETRA

Další provedená studie, PLANETRA (Programme Evaluating the Autoimmune Disease Investigational Drug CT-P13 in Rheumatoid Arthritis Patients), porovnávala účinnost a bezpečnost obou přípravků u pacientů s aktivní revmatoidní artritidou. Analýza výsledků ukázala, že na léčbu odpovědělo 60,9 % pacientů léčených infliximabem CT-P13 a 58,6 % pacientů léčených infliximabem originálním. Rozdíl v účinnosti byl tedy 2 % (95 % CI –6 až 10 %).