Využití probiotik v klidové fázi přispívá ke zlepšení stavu střevní sliznice na myším modelu kolitidy

13. 1. 2010

Podle nové studie může probiotikum obsahující bakterii Bacillus polyfermenticus pomoci myším zbavit se následků kolitidy. Dochází k tomu díky vlivu na angiogenezi a zlepšení hojení ran střevní sliznice. Angiogenní efekt B. polyfermenticus na intestinální mikrovaskulární endoteliální buňky je zprostředkován pomocí IL-8.

Probiotika jsou živé mikroorganismy, v tomto případě bakterie, z jejichž podání hostitelský organismus profituje. B. polyfermenticus je běžně podáván v Japonsku a Jižní Koreji při léčbě střevních onemocnění a zmírňuje symptomy jak při průjmu, tak při obstipaci. Tyto bakterie jsou velmi odolné a mohou přežít nepříznivé podmínky v žaludku i v tenkém střevě.

Studie amerických lékařů publikovaná v American Journal of Physiology – Gastrointestinal and Liver Physiology prokázala nejen možnost využití B. polyfermenticus v léčbě kolitidy během klidové fáze, ale také ukázala, že k příznivým účinkům dochází díky stimulaci angiogeneze, což má za následek, že se poranění mukózy v přítomnosti bakterií mnohem lépe a rychleji hojí.

Studie proběhla ve dvou fázích, během první byl sledován myší model kolitidy, během druhé tkáňová kultura lidských intestinálních buněk. V první fázi bylo prokázáno, že B. polyfermenticus urychloval zacelení střevní sliznice. U myší, kterým bylo během klidové fáze podáváno probiotikum obsahující B. polyfermenticus, došlo ke snížení rektálního krvácení, ke snížení zánětlivé aktivity zasahující střevní sliznici a váhový přírůstek byl znatelně vyšší než u myší, kterým probiotika nebyla podána.

U tkáňové kultury lidských intestinálních buněk bylo pak možné do detailů sledovat, k čemu dochází na celulární úrovni, když jsou lidské střevní mikrovaskulární endotelie vystaveny vlivu B. polyfermenticus. Tato fáze výzkumu dovedla vědce ke zjištění, že probiotická léčba ovlivňuje některé procesy, jako je migrace buněk a formace nových cév, stimuluje angiogenezi a tím i podporuje hojení ran střevní sliznice.

Vědci také přišli na to, že B. polyfermenticus zvyšuje produkci interleukinu-8 (IL-8), cytokinu, který stimuluje angiogenezi. Studie také pomohla objasnit, že CXCR2, což je receptor pro IL-8, a cesta signální transdukce známá jako NF-κB hrají v procesu angiogeneze klíčovou roli.

Ironií je ale fakt, že angiogeneze je také důležitým faktorem, který v průběhu aktivní fáze přispívá k zánětu střevní sliznice a podílí se na patogenezi IBD. Předchozí studie prokázaly, že snížení angiogeneze může zmírnit symptomy onemocnění a přispět ke ztlumení probíhajícího vzplanutí. Proangiogenní léčba by ale mohla zásadním způsobem přispět ke zhojení střevní sliznice v následné klidové fázi.

Dříve než bude možné říci, zda lze uvedené poznatky aplikovat i u lidí, je třeba dalších studií.

1. Eunok Im: The angiogenic effect of probiotic Bacillus polyfermenticus on human intestinal microvascular endothelial cells is mediated by IL-8, Gastrointestinal and Liver Physiology, 2009.
    Publikováno dne 3. 9. 2009 on-line před tiskem,