Asistovaná reprodukce: Novinky

Specializace: reprodukční medicína
Téma: Asistovaná reprodukce

Vydáno: 6.12.2008

Identifikován časný gen pro zánětlivá onemocnění střev

Studie Crohnovy nemoci a ulcerózní kolitidy u dětí identifikovala gen, který má vliv na vznik těchto onemocnění v brzkém věku. Tento objev je proto nadějí pro potenciální novou cílenou léčbu. Na objevu se podílel mezinárodní tým vědců a byl publikován v online verzi odborného časopisu Nature Genetics.

Chronická zánětlivá onemocnění střev

Genetická zátěž (pozitivní rodinná anamnéza) a vliv prostředí jsou hlavními rizikovými faktory pro vznik těchto chorob. Incidence za posledních 50 let značně stoupá, což potvrzuje vzrůstající vliv prostředí na vznik onemocnění (zejména abúzus nikotinu). Zatímco už bylo objeveno několik genů, které mají souvislost s oběma dvěma chorobami, tato studie se cíleně zaměřila na střevní záněty manifestující se v brzkém dětství. Objevený gen má vztah jak ke Crohnově nemoci, tak k ulcerózní kolitidě, a to se všemi možnými projevy těchto onemocnění – bolestí, těžkými průjmy, intestinálním krvácením, úbytkem hmotnosti a horečkou.

Identifikace genu

Studie porovnávala DNA více než 1 000 dětí s průměrným věkem 11 let, kterým bylo některé zánětlivé onemocnění střev diagnostikováno, se 4 250 dětmi z kontrolní skupiny bez onemocnění. Autoři studie s použitím čipové genové analýzy skenovali tisíce polymorfismů v jednom nukleotidu (SNPs, single nucleotide polymorphisms). I když většina neměla na vznik onemocnění vliv, několik z nich prokázalo souvislost s těmito chorobami, přičemž dva polymorfismy byly objeveny vůbec poprvé.

Jeden z nově objevených SNP-polymorfismů vedl ke vzniku genu nazvaného TNFRSF6B (TNF receptor superfamily member 6B), jehož aktivita byla asociována se zvýšenou mírou zánětu střeva. Funkce druhého SNP-polymorfismu je stále předmětem zkoumání. Gen TNFRSF6B kóduje protein, který prodlužuje trvání imunitní odpovědi regulací životnosti aktivovaných leukocytů. Příbuzný TNF-alfa protein je cílem existující imunoterapie střevních zánětů. Proto protilátky proti TNFRSF6B mohou být účinné v léčbě či alespoň zmírnění projevů těchto onemocnění.

• Kugathasan et al.: Loci on 20q13 and 21q22 are associated with pediatric-onset inflammatory bowel disease. Nature Genetics, Sept. 2008.
(ercp)

Protilátky proti spermiím u infertilních žen – metodické aspekty

Neplodnost postihuje jeden z pěti párů v reprodukčním věku. Přibližně u dvaceti procent z nich je příčina imunologická. Přítomnost protilátek proti spermiím (ASA) může být jedním z důvodů neplodnosti u žen i mužů.

Někteří pacienti s nespecifickými střevními záněty dostávají výrazně vyšší dávku radiace

Průměrná roční dávka ionizujícího záření, kterou pacienti s idiopatickými střevními záněty (IBD – inflammatory bowel disease) dostávají, je srovnatelná s přirozenou radiací, které je vystavena většina Američanů a Evropanů.

Splnila HPV vakcína očekávání?

Lidský papilomavirus (HPV) sérotypů 16 a 18 je zodpovědný za vznik prekanceróz a pozdější rakoviny děložního čípku. Tyto prekancerózní léze vyžadují obvykle odstranění postižené části děložního čípku, což může mimo jiné přinášet problémy v případě, že chce žena později otěhotnět.